Cadaqués esdevé, durant deu dies, un temple de la fotografia contemporània gràcies al Festival Internacional de Fotografia InCadaqués, que enguany celebra la seva vuitena edició fins al 13 d’octubre. Amb 28 exposicions, 20 vernissatges i la participació de 40 fotògrafs de 19 països, el festival converteix el poble en un punt de trobada global per a artistes i amants de la fotografia, sempre amb un toc de surrealisme que recorda el llegat de Dalí.
Entre els noms més destacats d'aquesta edició, Martin Parr, conegut pel seu estil satíric i visualment atractiu, exposa al costat de Lee Shulman ('The Anonymous Project'). La seva mostra al Casino de Cadaqués combina les icòniques imatges de Parr amb fotografies anònimes del segle XX, creant díptics que revelen moments quotidians amb un toc d’humor irresistible. També és imprescindible la retrospectiva dedicada a la fotògrafa avantguardista alemanya Ilse Bing a la galeria Cadaqués Dos, on es poden veure les seves revolucionàries imatges del període parisenc i novaiorquès, plenes de perspectiva i audàcia.
Pel que fa a la fotografia documental, destaca l’obra de la sud-africana Lee-Ann Olwage amb el projecte 'The Right to Play', que explora els obstacles que afronten milions de nenes arreu del món per accedir a l’educació. Aquesta mostra no només posa en relleu la bellesa visual de les seves fotografies, sinó també la profunditat social i política del seu relat. A més, també es podran veure les obres d’Oriol Maspons al Museu de Cadaqués, Esther Friedman a Brown Sugar, i Rima Samman al Teatre Art i Joia, la qual presenta fotografies antigues de la seva família pintades a mà, un intent de capgirar la nostàlgia a través de colors intensos.
'The Anonymous Project', Martin Parr
Berlin 1978, Esther Friedman
Dins d’aquest ventall d'exposicions, trobem també un projecte que beu directament de l'univers dalinià. Joan Fontcuberta i Laia Abril presenten 'Dalilaroids', una sèrie de polaroids inèdites trobades en els fons d’una família propera a Dalí, que capturen excursions pel cap de Creus. A través d'aquestes imatges i de noves obres inspirades en els objectes de Gala, els artistes exploren tant l'entorn natural com la vida privada del pintor. Segons Fontcuberta: "A la galeria exposem aquestes polaroids inèdites i al mateix temps aquestes polaroids són el punt de partida de la feina que hem fet expressament amb l'última càmera Polaroid de Dalí: la Laia ha abordat en la seva línia feminista i postcolonial objectes de la Gala que hi ha exposats a la Casa Museu i jo he volgut aprofitar les roques del cap de Creus. És cert que Dalí s'ha tocat molt. Egos a part, va tenir una creativitat desbordant i molts aspectes de la seva obra em semblen molt valuosos".
Les exposicions subaquàtiques a la badia de Cadaqués, amb artistes com Christopher Barraja i Philippine Schaefer, mostren les seves obres sota les aigües del Mediterrani, oferint una experiència visual diferent, fusionant art i natura de manera innovadora i alhora aportant una nova perspectiva a la fotografia.
'Dalilaroid #01', 1974