2024 Inserció Bonart Segell IMPULSA CULTURA

Exposicions

‘Art en pedra’: l'escultura moderna dialoga amb la història a La Pedrera

L'exposició revela la connexió entre l'escultura i la pedra, destacant la influència d'aquest material ancestral en la creació artística i les seves innovacions.

'Red Stone', Naum Gabo (1964-1965)
‘Art en pedra’: l\'escultura moderna dialoga amb la història a La Pedrera
Nora Barnach barcelona - 02/10/24

La pedra es transforma en un mitjà d'expressió artística en la nova exposició de La Pedrera. ‘Art en pedra’, organitzada per la Fundació Catalunya La Pedrera i comissariada per Penelope Curtis, exdirectora de la Tate Britain i el Museu Calouste Gulbenkian, proposa un viatge a través de l'escultura moderna, explorant el vincle profund entre artistes i aquest material ancestral. La mostra, que es podrà visitar des de demà 4 d’octubre fins al febrer del 2025, revela com la pedra ha inspirat generacions d'artistes i encara és un element clau en l'art contemporani.

‘Art en pedra’ reuneix més de vuitanta obres, incloent-hi prop de cinquanta escultures i una trentena de dibuixos i gravats. Aquesta selecció representa un viatge pel segle XX i ens presenta un grup d'escultors moderns que, nascuts entre finals del segle XIX i principis del segle XX, van contribuir decisivament a transformar l'escultura tal com l'entenem avui. Figures de renom mundial com Hans Arp, Louise Bourgeois, Eduardo Chillida, Naum Gabo, Barbara Hepworth, Henry Moore, Isamu Noguchi i Jorge Oteiza són alguns dels artistes que protagonitzen aquesta mostra. La seva obra no només va redefinir els límits del que es considerava escultura, sinó que va obrir noves vies d'exploració artística, sovint paral·leles i amb punts de confluència.

El recorregut expositiu també inclou artistes contemporanis que han continuat treballant amb la pedra com a material central de les seves creacions. Xavier Corberó, Stephen Cox, Luciano Fabro, Barry Flanagan, Cristina Iglesias, Anish Kapoor, Ettore Spalletti i Alison Wilding són alguns dels creadors que, amb la seva obra, han sabut mantenir viu aquest diàleg amb la pedra, reinterpretant les seves possibilitats creatives. A més, l’exposició compta amb una sèrie de fotografies d’Aglaia Konrad, realitzades a les emblemàtiques pedreres de Carrara, on la pedra adquireix una dimensió quasi mítica per la seva bellesa i història.

 

‘Art en pedra’: l\'escultura moderna dialoga amb la història a La Pedrera 'Large and small form', Barbara Hepworth (1934)

Aquesta mostra pretén exposar la pedra com a element fonamental en la història de l'art i en la creació artística. Durant el primer terç del segle XX, molts escultors van optar per tornar a la talla directa, sense intermediaris, abandonant la tradició de fer models en argila o guix que després eren replicats per tècnics qualificats. Aquesta nova manera de treballar representava una autèntica revolució. Escultors com Constantin Brâncuși van defensar la talla directa com l’únic camí per arribar a l’essència de l’escultura, i aquesta filosofia va impregnar tota una generació d’artistes. Tallar directament la pedra significava recuperar l’ofici de l’escultor, i alhora conèixer profundament el material amb què es treballava.

L’exposició, que abasta una cinquantena d’anys d’experimentació escultòrica, i explora com els artistes han utilitzat la pedra de manera innovadora i trencat amb les formes tradicionals, mostra també el paper del buit com a element compositiu dins l’escultura moderna. El buit es converteix en un volum invisible, però present, i es transforma en un dels grans avenços de l’escultura del segle XX. Artistes com Barbara Hepworth van ser pioneres en l’ús del buit com a part integrant de l’obra, afegint una nova dimensió volumètrica a les seves creacions.

Un altre aspecte que destaca ‘Art en pedra’ és el diàleg constant entre l’escultura i l’arquitectura. La Pedrera, amb la seva estructura monumental i orgànica de pedra, es converteix en l’escenari ideal per a aquesta exposició. Lluny de dissimular l'estructura de l'edifici, la mostra aprofita els seus espais sinuosos per crear un diàleg directe entre les obres exposades i l’entorn. Un dels exemples més impressionants és l'obra 'Becoming' (1966-1967) d'Isamu Noguchi, que interactua amb els volums i les textures de la mateixa arquitectura de La Pedrera, revelant les subtileses del material i la seva capacitat per transformar-se.

 

‘Art en pedra’: l\'escultura moderna dialoga amb la història a La Pedrera 'Becoming', Isamu Noguchi (1966-1967

Les obres exposades evoquen tant la forma natural com l’abstracta. Algunes ens recorden les roques i les muntanyes, mentre que altres s’inspiren en formes orgàniques com fulles, animals o estructures naturals. Els artistes moderns van portar la pedra més enllà dels seus límits tradicionals, experimentant amb formes biomòrfiques, cristal·lines, arquitectòniques i, en alguns casos, utilitzant la pedra com a mitjà per a l’abstracció més pura.

L’exposició ‘Art en pedra’ també inclou una secció complementària dedicada a l’interès contemporani per la pedra no només com a material, sinó com a tema artístic en si mateix. Aquesta secció explora com la pedra continua sent una font d'inspiració per a noves generacions d'artistes que, malgrat els avenços tecnològics, encara troben en aquest material ancestral una connexió amb la natura i amb l’art en el seu estat més pur.

A més de l'exposició principal, la Fundació Catalunya La Pedrera ha preparat una programació expandida que complementa 'Art en pedra' amb una sèrie d'activitats interdisciplinàries. Entre elles, destaca un documental de la cineasta Neus Ballús, concerts com el del clavecinista Mahan Esfahani al Gran Teatre del Liceu, una jornada d’intervencions artístiques i visites guiades, i una performance de dansa al Pavelló Mies van der Rohe. També es podrà gaudir de la composició de Raquel García-Tomás, que s’estrenarà al Palau de la Música.

 

‘Art en pedra’: l\'escultura moderna dialoga amb la història a La Pedrera 'Macla abierta', Jorge Oteiza (1975)

20241120_Dones_Bonart_180x180inclassificables

Et poden
Interessar
...

GC_Banner_TotArreu_Bonart_817x88