El 6 de setembre, el món de l’art va perdre una de les seves veus més singulars amb la mort de Rebecca Horn, als 80 anys, a Bad König (Alemanya). Nascuda el 1944 a Michelstadt (Alemanya), Horn va estudiar a l'Escola d'Arts de Hamburg i al Saint Martins College of Art de Londres. Entre 1972 i 1981, va viure a Nova York abans de tornar a Berlín per dedicar-se a l'ensenyament. La seva trajectòria va abastar diverses disciplines, com la pintura, l'escultura, la direcció de cinema i l'art performatiu.
Les seves obres, com 'Unicorn' i 'Pencil Mask', són àmpliament reconegudes per la seva innovadora exploració de la relació entre el cos i la màquina. Inicialment, Horn va treballar amb materials lleugers com plomes d'estruç i tela per crear "extensions corporals", una tècnica que va aplicar en les seves performances i pel·lícules. A partir de 1980, es va enfocar en la creació d'escultures mecanitzades, utilitzant objectes com culleres, màquines d'escriure, maletes, martells de metall i instruments musicals, ampliant així el seu vocabulari artístic.
Horn considerava Mallorca com el seu santuari personal, i va establir un taller a Pollença, on va mantenir contacte amb joves artistes emergents. Frederic Pinya, director de la Galeria Pelaires, va remarcar que la seva mort deixa un buit irreparable en el món de l'art contemporani, on el seu treball multidisciplinari ha deixat una empremta indeleble. La Galeria Pelaires va acollir quatre exposicions de l'artista, a més d'un projecte a Sa Llotja de Palma, amb una instal·lació escultòrica dedicada a Ramon Llull.
El museu Es Baluard també exhibeix algunes de les seves obres, com La Ferdinanda X-Ray i Three Graces in Blue, exposades permanentment en un dels patis del museu d'art contemporani. La seva obra ha estat reconeguda a nivell internacional, i està present en col·leccions de prestigioses institucions com el Solomon R. Guggenheim Museum de Nova York, l'Irish Museum of Modern Art de Dublín, la Tate Collection de Londres, el Los Angeles County Museum of Art i el Museu d'Art Contemporani de Barcelona.
Horn també tenia una vinculació especial amb Barcelona, com ho demostra l'emblemàtica escultura de la platja de la Barceloneta. Aquesta escultura va ser un encàrrec de Glòria Moure, com a part del recorregut d'escultures urbanes disenyades amb motiu dels Jocs Olímpics de l'any 1992.
Rebecca Horn ha estat descrita com una artista "única i visionària", i deixa un llegat inoblidable en el món de l'art contemporani. La seva obra ha desafiat els límits de la percepció i el moviment, creant un diàleg entre la fragilitat humana i la maquinària, el tangible i l'intangible.
L'estel ferit