Banner-Flama-1280x150px_v1-cat-1

Art & Moda

'El despertar del mite', al Castell Gala Dalí

L'exposició ha estat un treball d’un any de durada, creat per la Fundació Gala-Salvador Dalí i La Roca Village, que explora la personalitat enigmàtica de Gala a través de la seva col·lecció de moda, creada per dissenyadors il·lustres com Givenchy, Elsa Schiaparelli, Pierre Cardin i Christian Dior

JORDI BERNADÓ / GALERIA SENDA Interior del Castell Gala Dalí de Púbol © Salvador Dalí, Fundació Gala-Salvador Dalí, Figueres, 2024
\'El despertar del mite\', al Castell Gala Dalí
Mariona Salinas púbol - 18/06/24

La Fundació Gala-Salvador Dalí i La Roca Village presenten la segona temporada del projecte expositiu El despertar del mite: Gala Dalí al Castell Gala Dalí de Púbol. Aquest segon capítol, que porta per nom Col·lecció d’alta costura, obre al públic el 18 de juny i es pot veure fins al 22 de setembre, moment en què es prepararà per acollir la tercera temporada, amb la Col·lecció tardor-hivern.

Aquesta segona exposició vol retre homenatge a l’alta costura a partir de les peces més destacades de l’arxiu personal de Gala. La selecció permet fer un recorregut pels grans noms de la història de la moda, des d’Elsa Schiaparelli a Christian Dior, passant per Jean Dessès i Cristóbal Balenciaga. Inclou també peces sense etiqueta que ens recorden que la imatge de Gala va més enllà de la marca: és el reflex d’una personalitat única i d’un estil genuí, atent a les tendències estilístiques designades per París i alhora fidel a si mateixa. 

Les comissàries són Bea Crespo, coordinadora del Centre d’Estudis Dalinians, i Noèlia Collado, directora de Continguts de La Roca Village, amb la direcció artística de Montse Aguer, directora dels Museus Dalí. Alguns dels 8 vestits que es presenten en aquesta segona temporada han estat restaurats per Mari Luz  Morata i Carme Masdeu, amb la coordinació d’Elisenda Aragonès, conservadora-restauradora de la Fundació Dalí. 

El projecte expositiu, fruit de la col·laboració entre la Fundació Gala-Salvador Dalí i La Roca Village, s’emmarca en una iniciativa més àmplia que neix amb la voluntat de redescobrir el llegat de Gala i reinterpretar-lo a través de les creacions de talents contemporanis com són la pintora Carla Fuentes i el fotògraf Jordi Bernadó. La Roca Village i la Fundació Dalí consideren l’art, la moda i la creativitat eines de transformació i elements claus per cohesionar la comunitat i reforçar el sentiment de pertinença. 

\'El despertar del mite\', al Castell Gala Dalí Christian Dior (París). Conjunt Musée du Louvre, primavera-estiu 1949, línia Trompe-l’oeil

 Una selecció de vuit vestits d’alta costura 

A començaments dels anys trenta, a París, couturiers, artistes, arquitectes i intel·lectuals es mouen en els mateixos cercles. Comparteixen idees, conceptes, tècniques i llenguatges a l’entorn del cos i la pell (aquell espai habitable). Punt de partida de trobades i afinitats que faran història; un jove Christian Dior aventurant-se a ser galerista, Elsa Schiaparelli experimentant amb el surrealisme i Gala albirant espais d’oportunita perquè l’obra de Salvador Dalí abrci noves formes d’expressió. Eminentment pràctica, Gala deixarà de banda la sobrietat de Chanel per l’excés excèntric de Schiaparelli per, així, fer gala i publicitat de la col·laboració de Dalí amb la couturière italiana. 

Durant la seva etapa americana, Gala inventa noves pells mediàtiques i muta de nou: del dandisme al new look de Dior. De la comoditat andrògina a l’encotillament (públic) d’una  silueta que representa el retorn a la feminitat clàssica. Perquè Dior, com Dalí, dibuixa dones-flor. I quan tornen a Europa després de la guerra, Gala es vesteix de flor amb el vestit Musée du Louvre i l’abric vermell Saint-Ouen, tots dos de la col·lecció d’alta costura primavera-estiu de 1949. 

\'El despertar del mite\', al Castell Gala Dalí Jean Dessès (París). Conjunt de còctel amb estampat de Dalí a partir d’una litografia de la sèrie Pages choisies de Don Quichotte de la Manche (1957), c. 1959.

Gala se sent còmoda sent el centre de les mirades. Té setze anys quan assisteix al seu primer ball a la cort del tsar, a Moscou, vestida de vermell. Símbol de l’alliberament cromàtic als anys vint, el vermell amaga la idea d’una revolució íntima, privada. És el preferit de Christian Dior i també un dels colors fetitxe de Gala, que hi recorre en diverses performances dalinianes. Peces com el déshabillé de Schiaparelli (c. 1935) o el vestit drapat de Jean Dessès (c. 1956) esdevindran elements dotats de significat en les accions de l’artista. 

Gala Dalí es disfressa de musa, esposa, representant, performer, etc. Construeix la seva identitat i s’afirma com a individu creatiu a través de la moda. El vestit, és entès aquí com un vehicle d’expressió, el reflex del que és o del que vol ser, i de vegades, també, la màscara o la cuirassa amb què la musa es protegeix de la mirada de l’altre. 

\'El despertar del mite\', al Castell Gala Dalí Elsa Schiaparelli (París). Abric de nit, tardor-hivern 1935

Un compromís compartit per l’art, la moda i la creativitat 

Aquest projecte conjunt de la Fundació Dalí amb La Roca Village, que vol aportar llum nova respecte Gala, es desenvolupa simultàniament al Castell de Púbol i al Village com expressió del compromís compartit per la cultura, l’art i la moda a Catalunya. Unint passat i present, el programa expositiu ens proposa una actualització de Gala a través de la mirada de Carla Fuentes i Jordi Bernadó. El viatge de descoberta comença al Castell de Púbol –seu de la seva col·lecció de moda on es mostra també part del projecte de Jordi Bernadó– i segueix a La Roca Village, on l’obra de Carla Fuentes envaeix les façanes amb una mirada fresca i desenfadada. A partir de diverses peces de gran format, Bernadó vincula la mirada de l’espectador amb la del mite absent de Gala. De la seva banda, també a La Roca Village, la personalitat indòmita i enigmàtica de Gala cobra vida de la mà de Carla Fuentes, que reimagina la llegenda com una força creativa moderna i influent. Aquests dos projectes ens permeten veure fins quin punt Gala és influent en la moda, la cultura i la societat actuals. 

Mitjançant la integració de l’art en experiències que vagin més enllà de les parets d’un museu, es creen experiències culturals que inspirin les noves generacions i les encoratgin a explorar les possibilitats il·limitades de l’expressió artística. 

Baner-180x180-pxBONART_BANNER_180x180

Et poden
Interessar
...

GC_Banner_TotArreu_Bonart_817x88