Baner-1280x150-px

Art & Moda

'Balenciaga y Chillida: Plegar la Forma'

Cristóbal Balenciaga Museoa mostra, fins al 5 de gener del 2025, els nexes biogràfics, formals i filosòfics entre Balenciaga i Chillida, malgrat les tres dècades que distancien les seves vides i les diferents disciplines a què es van dedicar

Chillida al costat d''Homenatge a Balenciaga', 1990. Photo Galerie Lelong – Michel Nguyen
\'Balenciaga y Chillida: Plegar la Forma\'

Cristóbal Balenciaga i Eduardo Chillida, tots dos guipuscoans, compartien més que una filosofia comuna basada en l'exploració de la bellesa i l'harmonia a través de les seves disciplines, també compartien una amistat, una dada que molts desconeixen és que l'àvia materna de Chillida, Juana Eguren, va ser la primera a trobar-se amb el dissenyador. Juana, propietària de dos hotels a Sant Sebastià, rebia sovint la visita de Balenciaga. Amb el temps, no només van establir una relació, sinó que ella també va ser qui el va encoratjar a viatjar a París per seguir la seva passió, i qui va presentar el seu net Eduardo al mestre de la moda sense saber que es desenvoluparia una admiració mútua entre ells.

Cristóbal Balenciaga (1895-1972) modista d'origen basc, considerat un dels més grans de l'alta costura, demostrant des de ben jove un talent excepcional per a la moda. Als 22 anys, va obrir la primera casa de moda a Sant Sebastià. La seva carrera va florir i va expandir les seves operacions a Madrid i Barcelona abans de traslladar-se a París el 1937 a causa de la Guerra Civil Espanyola. A París, Balenciaga es va consolidar com un mestre del disseny de moda, conegut per les seves tècniques innovadores, l'ús exquisit de teles i la seva habilitat per crear formes estructurades i alhora elegants. Els dissenys sovint desafiaven les normes convencionals, amb siluetes voluminoses i arquitectòniques que transformaven el cos humà en una obra d'art mòbil. El seu llegat inclou la influència en dissenyadors contemporanis i posteriors, i el nom continua sent sinònim d'alta costura de la més alta qualitat.

Eduardo Chillida (1924-2002) escultor també d'origen basc, nascut a Sant Sebastià, va començar la seva carrera com a futbolista, però després d'una lesió, es va dedicar completament a l'escultura. Va estudiar a Madrid i posteriorment es va traslladar a París, on la seva obra va començar a ser reconeguda internacionalment. Conegut per les seves monumentals escultures abstractes, sovint creades en ferro i acer, encara que també va treballar amb altres materials com a pedra, fusta i alabastre. La seva obra es caracteritza per explorar les relacions entre espai i matèria, buit i volum. Chillida va desenvolupar un llenguatge visual únic que dialogava amb l'entorn i la natura, creant peces que semblen integrar-se i dialogar amb l'espai que les envolta. El seu treball es troba a col·leccions i espais públics a tot el món de reconeguda importància.

La connexió entre Balenciaga i Chillida no es va materialitzar en col·laboracions directes durant les seves vides, sinó més aviat mitjançant homenatges i exposicions que celebren els seus paral·lelismes filosòfics i estètics. Una de les més notables és l'exposició actual Chillida/Balenciaga. Plegar la forma, que se centra en les similituds en els seus enfocaments cap a la creació artística, com l'ús de l'espai i la matèria. Organitzada al Museu Cristóbal Balenciaga de Getaria, inaugura la sala anomenada "Trobades" on es reuneixen 42 obres en total, 15 de Balenciaga i 27 de Chillida.

El 1987, Chillida va crear l'escultura Homenatge a Balenciaga en honor al modista. Aquesta obra, forjada en acer, reflecteix l'admiració de Chillida per l'habilitat de Balenciaga per crear formes innovadores i harmonioses a la moda, l'elegància d'aquesta obra remet als millors models del dissenyador. Les dues peces d'acer generen un espai a dins que suggereix una silueta de dona perfilant-se entre els blocs. L'escultura és una manifestació física del respecte mutu i la influència que cadascú va tenir a l'àmbit del seu propi art. Aquesta obra habitualment es troba al museu Chillida Leku a Hernani, però s'ha traslladat temporalment a Getaria per a l'exposició.

Ambdós artistes compartien una dedicació profunda per l'experimentació i pel perfeccionament de les seves tècniques, així com una apreciació per la interacció de les seves obres amb l'espai. Balenciaga, amb el seu domini de les teles i les formes estructurades, i Chillida, amb la seva habilitat per esculpir el buit i el volum, abordaven les seves disciplines respectives amb un enfocament similar que emfatitzava la simplicitat i la puresa de les línies.

L'exhibició Chillida/Balenciaga. Plegar la forma posa de manifest com tots dos creadors manipulaven la forma i l'espai per expressar la seva visió artística. Les peces de Balenciaga, amb les seves siluetes innovadores, i les escultures de Chillida, que transformen l'espai buit en art tangible, es presenten en diàleg per ressaltar els mètodes compartits de "plegar" la manera de crear noves dimensions de bellesa.

La mostra, que estarà oberta fins al 5 de gener del 2025, celebra el centenari del naixement de Chillida i destaca les similituds en l'enfocament artístic dels dos creadors. Tant Balenciaga com Chillida van treballar amb la idea de "crear per eliminació", jugant amb els conceptes de ple i buit, i explorant els límits dels seus mitjans respectius.

canal-mnactec-180-180Banner-LS-180x180

Et poden
Interessar
...

Bonart_banner-1280x150_FONS-AVUI-90