La Fundació Joan Miró presenta la primera exposició individual a l’Estat espanyol de l’artista vietnamita-nord-americà Tuan Andrew Nguyen (Saigon, 1976), guanyador de la vuitena edició del Premi Joan Miró. L’exposició inclou algunes de les instal·lacions de vídeo més rellevants de la seva producció recent, així com una selecció de les seves escultures elaborades amb bombes i projectils d’artilleria de la guerra del Vietnam. L'exposició es podrà visitar fins al 24 de setembre del 2024.
Nguyen, nascut a Saigon i criat com a refugiat als Estats Units un cop acabada la guerra, utilitza la seva experiència personal i la història del seu país com a fil conductor de la seva obra. La mostra revela la intersecció entre els conflictes de la segona meitat del segle XX i l’impacte que han tingut sobre les persones que els han patit i sobre els seus descendents.
© Fundació Joan Miró. Foto Pep Herrero
Els nostres fantasmes viuen al futur permet una primera aproximació a l’obra de Tuan Andrew Nguyen i ens convida a fer una immersió en la seva visió artística i el seu compromís per abordar temes socials i històrics que tenen a veure amb el llegat colonial i amb els seus efectes desestabilitzadors. De retruc, la seva referència a Alexander Calder, fervent oponent de la guerra del Vietnam, convida a una relectura de l’obra d’aquest artista nord-americà tan vinculat a Joan Miró i a Josep Lluís Sert i tan present en la col·lecció de la Fundació Joan Miró. Aquesta obra connecta amb la col·lecció del museu i amb el llegat de Joan Miró, que també va tenir una relació profunda amb la seva terra natal. No només es tracta d’una retrospectiva de l’obra de Tuan Andrew Nguyen, sinó d’una immersió en la seva visió artística i el seu compromís amb temes socials i històrics que són recurrents en la seva narrativa.
L’exposició presenta una obra inèdita, una escultura feta amb material bèl·lic reutilitzat produïda al taller de l’artista a Saigon. Aquesta obra, com les altres que es presenten a l’inici de la mostra, està inspirada en els mòbils d’Alexander Calder, concretament en el 3 Corcovado, una escultura de grans dimensions que pertany a la Col·lecció de la Fundació Joan Miró. Tant a l’inici com al final de l’exposició, Nguyen dialoga amb artistes clau de l’art modern occidental que configuraren el discurs artístic hegemònic del segle XX.