El Patronat de la Fundació Es Baluard Museu d’Art Contemporani de Palma ha confirmat el nomenament de David Barro com a director del museu, ratificant la candidatura proposada per la Comissió de Valoració del concurs de direcció.
El concurs per a la contractació de director/a del museu va ser convocat el passat 14 de desembre de 2023 i al qual van concórrer un total de 20 candidatures. Cal recordar que el jurat ha estat format per Guillermo Solana, director del Museu Thyssen-Bornemisza Madrid, l'escriptor i crític d'art Fernando Castro Flórez, la comissària independent Neus Cortés, l'artista Bernardí Roig i la comissària i gestora cultural Alícia Ventura.
El director David Barro ha explicat en roda de premsa que aquesta nova etapa del museu “ha de ser la de la consolidació de la seva singularitat i la seva condició de museu referencial. Per a això ha de combinar la presència de noms inqüestionables de l'art contemporani internacional amb artistes balears que posseeixin una trajectòria rigorosa, independentment de la seva condició generacional. Es Baluard ha de consolidar aquestes trajectòries i aconseguir posar-les en context, al mateix temps que li pren el pols al present a partir de les seves exposicions, activitats i programes públics, però sobretot des de la seva pròpia col·lecció, que més que exhibir-se com a tal, ha de ser la principal generadora de teoria de rellevància, conformant exposicions de tesis acompanyades de publicacions capaces de tornar-se paradigmàtiques.
No pretenc un museu que imposi un punt de vista únic, encara que sí que posseeixi una veu pròpia, personalitat, i generi opinió, que sigui capaç de contar històries i d'oferir al públic eines per a fer la seva pròpia història de l'art, perquè el visitant surti fent-se noves preguntes. En aquest sentit, m'encantaria que Es Baluard fos imprevisible, que aconsegueixi crear interconnexions entre l'art i el món que l'envolta, així com amb altres esferes de la creació i tocar generacions diferents”.
Quant a la seva programació, Barro ha explicat que començarà a finals del mes de gener de 2025 i que no és moment d'avançar noms, però sí que ha assenyalat “que la programació dels tres primers anys s'articularà a través d'una trilogia que s'anirà revelant a si mateixa mentre genera les seves pròpies narratives i teories. L'única cosa que puc revelar ara com ara és el títol d'aquesta trilogia, que serà Nachleben, un concepte entre la “pervivència” i la “supervivència” que aplicarem a les disciplines artístiques”.
Pel que fa als objectius que es planteja per al museu ha advertit que són molts si es vol aconseguir el principal: “que és ser un museu referència indiscutible de l'art contemporani nacional i internacional”. Per a això, ha assenyalat, “hem d'oferir una programació de qualitat que ens atorgui un prestigi cultural més enllà de l'art contemporani, alguna cosa que només és possible amb una comunicació accessible i transversal i una sòlida estratègia de posicionament. Entenc el museu molt més enllà dels seus murs i venc a treballar per a tot el context balear. Estic convençut que l'èxit d'un museu es mesura per moltes coses que no són objectivables, però com a director m'impòs la tasca d'exercir com a mediador amb el context perquè el museu expandeixi la seva missió”.
David Barro relleva en el càrrec a Imma Prieto (octubre 2019 – agost 2023) i s'incorpora amb un contracte de quatre anys, prorrogable durant dos anys més i amb la possibilitat de prorrogar-se per anys successius finalitzat aquest període de sis anys.
Barro té una trajectòria de 25 anys en el sector artístic i cultural liderant institucions i projectes. Amb una àmplia experiència en gestió, ha desenvolupat una carrera lligada a l'univers de l'art contemporani i del disseny, com a comissari d'exposicions, com a editor, com a escriptor i com a director artístic.
Ha estat director de la Fundació DIDAC, director gerent de la Fundació Luis Seoane, assessor de la Fundació Barrié i responsable de la seva Col·lecció de Pintura Contemporània Internacional. També ha estat director artístic d'esdeveniments com el Festival de Acción Artística Sostenible SOS 4.8 de Múrcia; Look Up! Natural Porto Art Show a Porto; o la fira Espacio Atlántico a Vigo. En 2023 ha estat comissari del país convidat de la Porto Design Biennale i ha exercit -com a membre de la Cooperativa Performa- de codirector de les quatre primeres edicions de Plataforma. Festival d'Arts Performatives a Santiago de Compostel·la. També ha estat director artístic de les tres primeres edicions de MadBlue Summit, el summit de cultura, ciència i innovació per al desenvolupament sostenible de Madrid, distingit com a esdeveniment d'excepcional interès públic pel Govern d'Espanya. Editor i fundador de la revista DARDOmagazine, des de 2018 ha treballat per a l'Agència Gallega d'Innovació (Xunta de Galícia), assessorant el Programa de Disseny per a la Innovació i la Sostenibilitat 2024 per a incorporar el disseny i els processos artístics al món de l'empresa.
Com a comissari d'exposicions ha realitzat més d'una centena de mostres col·lectives i individuals de reconeguts artistes i de la seva trajectòria acadèmica destaca haver estat professor de la Universitat de Porto, així com del Màster d'Estudis Avançats de la Universitat de Salamanca, sent el responsable de la matèria de “Pintura i Escultura en el Segle XX”. David Barro també ha exercit com a crític d'art d’El Cultural d'El Mundo i d'altres publicacions com la revista Lápiz; ha estat director de la revista portuguesa [W]art i de la revista Arte y parte. Escriptor d'assajos teòrics sobre cultura visual contemporània, ha estat membre de les primeres juntes directives de l'Institut d'Art Contemporani Espanyol (IAC) i és membre de l'Associació de Directors d'Art Contemporani a Espanya (ADACE).