La fotògrafa Cristina De Middel (Alacant, 1975) aterra a la Sala Canal d'Isabel II de la Comunitat de Madrid, del 28 de setembre del 2023 al 14 de gener del 2024, amb Cartes al director –comissariada per Semíramis González–, una exposició sense un recorregut únic marcat, i l'eix del qual són diferents temes fonamentals de la premsa tradicional com són la guerra, la violència, la prostitució/treball sexual i les migracions. A partir de l'únic espai de resposta que existia a la premsa tradicional, les cartes al director (on, qui llegia un diari podia escriure per qüestionar, preguntar o queixar-se per alguna cosa), es busca aquí contrarestar els discursos unidireccionals del visual i l'informatiu.
Cartes al director presenta projectes anteriors i més recents que es mostren per primera vegada de manera àmplia, des de Vida i miracles de Paula P. (2009), Gentlemen's Club (2015 – 2023) a altres actuals com Journey to the Center (2015 – 2022)) o la nova producció The Kabuler (2022) al costat de Lorenzo Meloni. Totes aquestes, juntament amb altres, aborden temes com la vida diària a l'Afganistan dels talibans, el viatge migratori a través de Mèxic per arribar al suposat centre de la terra (com a la novel·la de Verne) situat als Estats Units o la prostitució des d'angles diversos.
Més enllà del dramatisme d'aquestes qüestions, De Middel fa una volta de rosca i proposa noves mirades sense jutjar, deixant que siguem cadascú els qui extraguem les nostres pròpies conclusions. La mateixa disposició espacial de la mostra incideix en aquesta idea, deixant que sigui el mateix visitant qui elabori les seves pròpies notícies, transformi aquests missatges i redacti allò que li agradaria llegir.
Middel parla amb un llenguatge visual heretat de la seva etapa inicial al fotoperiodisme, amb una aposta per comunicar que no ha perdut mai, alhora que utilitza el fet artístic com una eina veritablement transformadora de la realitat, abastant diferents maneres de relatar qüestions que li interessen de manera constant, com la ficció/realitat, la narració i la comunicació del visual, l'humor, el relat i la lectura última de qui mira.
Després de deu anys com a fotoperiodista, la feina de Cristina De Middel va passar a investigar l'ambigua relació que té la fotografia amb la veritat. Combinant el documental amb plantejaments més conceptuals, el resultat és un qüestionament dels estereotips i de les veritats absolutes que el medi sol abanderar. El 2017 va rebre el Premi Nacional de Fotografia i va passar a formar part de l'agència Magnum, de la qual va assumir la presidència el 2022.