El MACBA presenta, del 28 d'abril al 25 de setembre, Corpus Infinitum de Denise Ferreira da Silva i Arjuna Neuman. La mostra reuneix les instal·lacions dels tres films que Ferreira da Silva i Neuman han fet plegats fins avui: Serpent Rain (2016), 4 Waters / Deep Implicancy (2019) i Soot Breath // Corpus Infinitum (2020), així com diferents arxius relacionats.
Les pel·lícules de Ferreira da Silva i Neuman proposen imaginar altres maneres de producció de coneixement a través de les cultures, el temps, l'espai i la forma, i prioritzen qüestions globals com ara la migració, el desplaçament, el llegat del colonialisme i la devastació ecològica.
L’obra de Ferreira da Silva i Neuman es construeix a partir de la recerca combinada de sengles creadors, filòsofa i artistes, i de la visió planetària del món que té Ferreira da Silva com un tot o un plenum, un corpus infinitum, un terreny complex en el qual els entorns humà, geològic, bacteriològic i meteorològic no constitueixen formes i fenòmens independents. Com a experiments d’entrellaçament i noves vies per al «pensament del món», l’obra de Ferreira da Silva i Neuman proposa alternatives a les conseqüències destructives del coneixement occidental derivat de la modernitat. Què suposa desordenar el pensament occidental? Quins altres sistemes del coneixement podem aprendre, aprehendre o reaprendre? L’obra critica la llarga persistència d’estructures sistemàtiques colonials i capitalistes, qüestionant el seu efecte sobre l’ecologia, formes d’extractivisme, el territori, l’esclavitud –històrica i en el present–, la sobirania i la migració.
En aquestes pel·lícules, la composició i descomposició del món s’estructura a través dels quatre elements de la natura. Són composicions fractals, que se situen entre l’univers quàntic, l’orgànic, la història i la cosmologia, inspirant-se en les arts visuals, les ciències i la filosofia. Les obres són un compendi de micropaisatges i macropaisatges, d’animació i imatges d’arxiu de caràcter documental, muntades d’acord amb referències que van de la mecànica quàntica al blues, passant per filosofies diverses, per maneres de saber contrahegemòniques, per la física clàssica, la teoria colonial i la cartomància.