La Fundació Vila Casas presenta al seu espai Can Framis Bad Painting?, un projecte de Carlos Pazos que ha comptat amb la complicitat de l’assagista Eloy Fernández Porta. L'exposició, que es podrà vistar del 7 de gener al 4 de juny del 2023, reflexiona entorn els interrogants que envolten el terme bad painting i que convida a qüestionar-nos els criteris del gust.
Bad Painting? és el resultat també d’una col·laboració insòlita entre diverses institucions: el Museu Nacional, d’on procedeixen la majoria dels quadres; la col·lecció PazosCuchillo, mb seu a Trasanquelos (A Coruña) que n’ha aportat alguns altres; i la Vila Casas, sense oblidar el Museu d’Art Modern de Barcelona que ha servit com a font d’inspiració per al muntatge.
Aquest projecte expositiu presenta una singular combinació d’obres realitzades entre el 1850 i el 1950 per artistes molt diversos, majoritàriament catalans. Alguns, de renom; d’altres són poc recordats, i també hi són presents els desconeguts. ¿Són, totes elles, pintura de bo de bo? Els criteris del gust amb què es van elaborar ¿continuen vigents avui en dia? Carlos Pazos i Eloy Fernández Porta, que n’han fet la selecció ens conviden, de manera humorística i enginyosa, a reconsiderar les idees que hem adquirit sobre el valor, l’efecte i la qualitat pictòrics.
La Fundació Vila Casas es converteix així en l’escenari d’una inquisició sobre la Història de l’Art i, qui sap, potser fins i tot d’un delicte estètic... El terme bad painting concentra tota mena d’interrogants. La curadora Marcia Tucker el va encunyar a l’exposició celebrada a la galeria novaiorquesa The New Museum (1978), on va reunir obres que desafiaven “el virtuosisme, la selecció del material, l’execució o l’il·lusionisme”. En una inflexió posterior, realitzada per Eva Badura-Triska i Susanne Neuburger al Museum moderner Kunst Stiftung Ludwig Wien (MUMOK) de Viena (2008), s’hi va defensar que “el bon gust condueix a la impotència”. Entre aquestes dues propostes, la inauguració l’any 1993 del Museum of Bad Art (MOBA), a Boston (EUA), va marcar la consolidació del corrent.