El passat 1 de desembre, el patronat de la Fundació Apel·les Fenosa del Vendrell va ratificar la proposta del jurat del concurs per a la nova direcció del Museu Apel·les Fenosa, i va nomenar Nekane Aramburu com a substituta de Josep Miquel Garcia. Aquest ha deixat el càrrec amb motiu de la seva jubilació, després de vint anys al capdavant d’aquest equipament cultural del Vendrell.
El projecte de la nova direcció es centra en la projecció de l’entitat en el seu marc de proximitat, però també en la seva internacionalització, just quan el Portal del Pardo lluirà en breu en tota la seva esplendor.
Nekane Aramburu
Nekane Aramburu és gestora cultural, museòloga i teòrica formada en història de l’art i la museologia. Ha treballat com a directora de centres d’art, museus i programes culturals tant públics com privats, des dels quals activa estratègies de dinamització i nous models de mediació amb la societat a través de l’art. Així, ha dirigit el Museu Es Baluard entre 2013 i 2019 (Fundació Es Baluard) o Espacio Ciudad entre 1999 i 2010 (Ajuntament de Vitòria-Gasteiz).
Va començar la seva trajectòria al Departament d’Arts Plàstiques de la Fundació “la Caixa” de Barcelona i, posteriorment, a la catalogació i documentació de la col·lecció del Museu de Belles Arts d’Àlaba, que posteriorment donaria lloc a Artium.
Totes les seves accions es caracteritzen pel treball en xarxa tant a l’Estat espanyol com a nivell internacional, així des del 2010 amb Arxius col·lectius o els models de col·laboració des de la direcció d’ Es Baluard, a través de programes com Es Baluard a Moviment, Arxiu Balears a complexes exposicions internacionals. Entre elles, l’exposició al Palau Grimani durant la Biennal de Venècia o la participació en programes d’Europa Creativa amb The Spur (Bòlit Girona, Centre d’Art Le LAIT-Laboratoire Artistique International du Tarn. Albí, Francia, Bureau des Arts et des Territoires).
Com a investigadora ha realitzat catàlegs raonats, llibres i múltiples exposicions.
Els seus comissariats són assaigs curatorials de llarg recorregut inserits en línies de recerca que aborden nous models d’historiografia. Alguns són Palabras corrientes, per a l’Institut Cervantes (inaugurat a Nova York i itinerant a Pequín), Nueva curadoría Lationamericana (diversos països), col·laboracions amb HEAC d’Estrasburg, De La Cruz collection, Musée d’Art et Histoire de Genève, Cisneros Fontanals Art Foundation, The Felix González-Torres Foundation, Universitat Nacional de Tres de Febrer (UNTREF), le Ministère de la Culture France. FRAC d’Alsace, Reims i Metz, Resonancias a MUVIM València i CCK Buenos Aires, Todo cuanto amé formava parte de tí. Itinerant Instituts Cervantes, Caras B del Vídeo arte en España. Itinerant amb AECID, amb Carlos T. Mori, Bluesky. Fundació Telefònica a Buenos Aires, Los Nuevos 90 per al Museu de Sant Telmo a Sant Sebastià, Re-visiones. Cierro los ojos y me preparo para dar el gran salto per al CGAC a Santiago de Compostel·la o Georgiana’s echoes per al Govern de Canàries.
Des de la transmissió del coneixement imparteix classes i seminaris com al Màster de gestió cultural de la Universitat Carles III, forma part de l’equip de Nuevas institucionalidades de la Red ALZAR (Museu Centre d’Art Reina Sofia, Fundació Carasso i Hablar en Arte) o del taller Teresa Urrea. Neo-biografías a Institut Cervantes Alburqueque/USA, entre altres programes.
Ha estat jurat dels premis Gure Artea. Govern Basc, Premi Velázquez. Ministeri de Cultura, Premis DKV, TEA Tenerife, Comunitat de València, Premi Mariano Aguilera d’Equador, FIVA. Argentina o Institut Ramon Llull/Biennal Venècia.
Realitza diferents assessories a Consells i Fundacions: Fundació Kutxa (2020), Consell Basc de Cultura del Govern Basc (2010) i Departament Cultura (2009/2013-2022/Programa d’ajudes), Fundació MOSIS (2008-2011), etc.
Ha format part de la junta directiva d’ADACE (Associació de directores i directors de museus i centres d’Art de l’Estat espanyol) des del 2016 al 2022 i en anys successius de les juntes directives d’IAC (Institut d’Art Contemporani), MAV (Dones en les Arts Visuals) i ICOM-Espanya.
És membre des del 2013 de CIMAM, International Committee for Museums and Collections of Modern and Contemporary Art.