L’Institut Valencià d’Art Modern (IVAM) clausura el 15 de gener l’exposició Carmen Calvo. La mostra, que s’exhibeix al museu des del mes de juliol i es va prorrogar durant dos mesos, reuneix un total de setanta obres que inclouen les primeres incursions de l’artista en el terreny de la instal·lació, dibuixos, llibres, postals, fotografies i els seus treballs escultòrics.
L’exposició, comissariada per Nuria Enguita i Joan Ramón Escrivà, s’organitza amb motiu de la concessió del Premi Julio González a Carmen Calvo, un guardó que abans van rebre creadors com George Baselitz, Eduardo Chillida, Miquel Navarro, Jasper Johns o Annette Messager i Mona Hatoum. L’artista valenciana és la tercera dona que rep aquest reconeixement.
L’exposició revisa les seues principals línies d’investigació des de final dels anys seixanta del segle XX fins a l’actualitat. Es tracta de la tercera exposició que dedica l’IVAM a Carmen Calvo després de les mostres organitzades en els anys 1990 i 2007. En una de les seues galeries centrals, l’IVAM presenta per primera vegada una recreació del taller de l’artista a València, on prestatgeries i calaixeres suporten una selecció d’objectes antics, maniquins, retalls de quaderns i revistes rescatades de rastells i antiquaris que Calvo ha intervingut.
La mostra també inclou Silenci I i II, una peça amb una gran càrrega emotiva i una de les primeres incursions de la creadora en el terreny de la instal·lació, amb desenes de làpides blanques amuntonades sobre un mur del qual pengen més de mil punyals amenaçadors. Una obra inèdita creada per l’artista durant la pandèmia tanca la mostra. Es tracta de l’enigmàtica La naturalesa agita (2010- 2018), una instal·lació composta per centenars de dits de dona en terracota que sobreïxen de les seues parets i que remet als plaers terrenals, l’opressió i la desigualtat.