BONART_BANNER_1280x150

Notícies

Mercè Rodoreda, Sade i el festival Kosmopolis a la programació del CCCB per l'any 2023

Mercè Rodoreda, Sade i el festival Kosmopolis a la programació del CCCB per l\'any 2023
bonart barcelona - 15/12/22

El CCCB rellegirà en la programació del 2022 el llegat del Marquès de Sade a Sade. La llibertat o el mal. L'exposició, que s'inaugurarà al maig, explorarà els ressons d'una icona cultural històrica controvertida i abordarà maneres diverses de mirar el seu llegat. A través de la recepció de les obres de Sade per part d’artistes i intel·lectuals, la proposta analitzarà l’impacte dels seus polèmics escrits. Una mostra sobre la intel·ligència artificial prendrà el relleu de la programació al centre a partir de l'octubre, en un recorregut que abordarà dels primers passos de la incipient intel·ligència artificial fins als últims avenços de l’experimentació científica.

 

El CCCB teixeix la programació de l'any que ve amb quatre grans eixos, el del mal, la llibertat, Mercè Rodoreda i l'aigua i busca consolidar el model iniciat fa quatre anys per "actualitzar el llegat il·lustrat i la mirada humanista" a partir de la qual es va fundar el centre. En aquest sentit, busca incorporar noves mirades científiques, de gènere i tecnològiques.

"Volem que el CCCB sigui un obrador de treball en codi obert amb la vocació d'esdevenir un centre d'assaig per promoure la mirada crítica i l'experimentació", ha detallat la directora de l'equipament, Judit Carrera. Al seu entendre, el pilar sobre el qual es basa el Centre de Cultura Contemporània és la "confiança en la cultura" enmig d'un món "marcat per la destrucció de la guerra, la del planeta...". "La cultura com un espai necessari per crear mons", afegeix. El 2023 el centre comptarà amb un pressupost de 13.656.000 euros, un 15,5% més que l'any anterior.

Sade, un filòsof o un novel·lista?

Sade. La llibertat o el mal rellevarà la mostra actual Constel·lació gràfica al CCCB i es podrà visitar a l'equipament entre el 10 de maig i el 15 d'octubre. Oferirà un recorregut que va des de la celebració de l’autor per part d’algunes figures fonamentals de les avantguardes (Guillaume Apollinaire, Georges Bataille, Salvador Dalí, Toyen i Man Ray, entre d’altres) i la visió crítica de Pier Paolo Pasolini, fins a reflexions d’artistes contemporanis que parlen de la llibertat d’expressió, la transmutació dels rols de gènere, la institucionalització del terror i el paper de la imaginació pornogràfica en la societat de consum. 'Sade' explora les implicacions estètiques, filosòfiques i polítiques del llegat de l’escriptor llibertí Donatien Alphonse François Sade (1740-1814) en la cultura contemporània i explora el dilema de si llegir-lo com un filòsof o com a novel·lista que construeix fantasies.

La mostra compta amb documentació de les performances històriques de Jean Benoît i Jean-Jacques Lebel, projectes fotogràfics com ara els de Marcelo Brodsky, Robert Mapplethorpe, Pierre Molinier i Susan Meiselas, a més de literatura, cinema, còmics i vídeos d’entrevistes amb filòsofs i investigadors. Instal·lacions d’artistes com Laia Abril (On Rape, 2020), Paul Chan (Sade for Sade’s Sake, 2009), Shu Lea Cheang (´, 2019), Teresa Margolles (PM 2010, 2012), Joan Morey (Gritos & Susurros, 2009) i Kara Walker (8 Possible Beginnings or: The Creation of African-America, 2005) conviuen en la mostra amb noves produccions a càrrec de Joan Fontcuberta, Domestic Data Streamers i la posada en escena, filmada, d’un fragment de l’obra Le retour de Sade, de Bernard Noël (dirigida per Guillem Sánchez Garcia i interpretada per Clàudia Abellán i Joel Cojal).

Segons el cap d'exposicions, Jordi Costa, Sade és una figura "complexa i ambivalent", però és de les problematitza més bé les implicacions ideològiques del llegat il·lustrat. "Utilitzava la raó il·lustrada com a eina per demostrar fins a quin punt la racionalitat podia arribar a justificar allò que resulta intolerable i tabú", ha reflexionat Costa durant la roda de premsa de presentació de la programació. 

L'evolució de la computació

L'exposició 'Intel·ligència artificial' prendrà el relleu al centre del 17 d'octubre i fins al 17 de març, en una mostra comissariada i organitzada pel Barbican Centre i coproduïda per Forum Groningen dels Països Baixos. La versió ha estat adaptada pel CCCB i el Barcelona Supercomputing Center (BSC).

La proposta mostra l’evolució de la computació des de les primeres màquines de càlcul fins a l’explosió de dades de l’aprenentatge automàtic i el "deep learning". Així mateix, la mostra analitza com la intel·ligència artificial model·la la vida en l’espai públic i privat i obre una porta a la recerca i la transversalitat de les aplicacions, fusionant disciplines científiques i artístiques. D'alguna manera, segons Costa, les dues grans propostes -la de Sade i la de la intel·ligència artificial- coincideixen en abordar "els límits de la llibertat".

Amb la iniciativa, s'hi presentaran nous projectes d’artistes, científics i investigadors internacionals com Joy Buolamwini, Es Devlin, Mario Klingemann, Kode 9, Massive Attack, Lauren McCarthy, Yoichi Ochiai, Neri Oxman, Anna Ridler, Chris Salter, Sam Twidale i Marija Avramovic, a més dels locals Eduard Escoffet, Marina Herlop i Regina Giménez.

Programes de recerca, festivals de cinema i debats

El CCCB mantindrà el 2023 els programes recerca, els nou festivals de cinema i debats entorn a les espisicions com a noves maneres de generar continguts. Entre aquests, destaca la creació d’un bosc fantàstic a partir de l’obra Viatges i flors de Mercè Rodoreda, a partir del qual Cabosanroque planteja una reflexió al voltant de la guerra i les seves conseqüències des dels ulls de dones i infants i la relació amb el trauma i la memòria. També hi apareixen els testimonis de dones i nens que van viure la Segona Guerra Mundial, recollits per la premi Nobel Svetlana Aleksiévitx. Amb aquest projecte, Cabosanroque tanca la seva trilogia d’instal·lacions immersives dedicades a la interpretació lliure de l’obra d’escriptors catalans per abordar temes universals.

El CCCB continua treballant també per vincular veïns, entitats i escoles del barri del Raval de Barcelona amb el centre i incorporarà el projecte 'Escola en residència' per tercer any consecutiu.

20241120_Dones_Bonart_180x180La-Galeria-201602-recurs

Et poden
Interessar
...

GC_Banner_TotArreu_Bonart_817x88