La fira mexicana Material, Vol. 8 ha obert una etapa nova després d’independitzar-se de la fira més important de tota l’Amèrica Llatina: ZONA MACO. Anteriorment, totes dues se celebraven la mateixa setmana: MACO era la fira principal, en la qual participaven galeries internacionals de gran renom, i Material era la més jove, amb propostes més experimentals o arriscades. Els fundadors de la mostra, Marcos Ruiz, Rodrigo Feliz, Isa Castilla i Brett Schultz, van decidir traslladar-la a l’última setmana d’abril, concretament del 28 a l’1 de maig, just després de la inauguració de la Biennal de Venècia. En aquest retorn, després de la cancel·lació, l’any passat, per la pandèmia, també van inaugurar seu en una antiga fàbrica tèxtil situada a la històrica colònia de Santa María la Ribera, seu d’innombrables estudis d’artistes i espais culturals vitals. Un valerós moviment que indicava que, després de set edicions, aquesta fira estava preparada per volar tota sola. Un acte arriscat que, afortunadament, va sortir molt bé. Van elaborar amb cura tant el programa, en el qual es van presentar propostes com la de Sound+, que busca ser un pont entre la cultura del so i els diferents vessants de l’escena artística mexicana, dirigit per Andrés Levin i Moisès Sacal Hadid; com la secció Projectes, per ajudar les galeries més joves, que reben un espai d’exhibició gratuït, mentoria individual i tallers professionals com a part d’un programa de la fira que s’ha esdevingut durant dos anys. Algunes d’aquestes galeries són Salón Silicón, Lolitapank, Nohacernada.org i Janet40, de Ciutat de Mèxic; Deslave, de Tijuana; La Cresta, de Monterrey; Interior 2.1 i Save the Artist, de Guadalajara, i Chérpiri de Cherán i Yope Projects Space, d’Oaxaca de Juárez.
A més, les galeries nacionals més destacades que van participar en la secció Galeries van ser: Lodos i Llano, de Ciutat de Mèxic; PEANA, de Monterrey; Guadalajara90210, de Guadalajara; Parallel /// Oaxaca, d’Oaxaca, i Galería MUY, de San Cristóbal de las Casas, a més de galeries internacionals com Instituto de Visión, de Bogotà; Deli Gallery, de Nova York, i Art o Bombón Projects, de Barcelona, que presentava obra de dos artistes catalans que estan creixent internacionalment: Josep Maynou i Aldo Urbano.
Material és una de les fires més accessibles, ja que l’entrada val uns 15 dòlars, i destaca per una proposta arquitectònica innovadora, dissenyada per l’estudi d’arquitectura APRDELESP, amb un sistema d’exposició adaptable, modular i reutilitzable que propicia un espai visualment atractiu, ordenat i net, amb molt menys material i desaprofitament; un pas important cap a la reducció de l’impacte mediambiental, que es fusiona amb la proposta de mobles dissenyats i produïts per Fabien Cappello per a aquesta edició i les anteriors.
En definitva, aquesta fira és una mostra més del compromís i la voluntat per activar l’escena de l’art contemporani a Mèxic, cosa que malauradament no passa en una ciutat amb tant de potencial com Barcelona.