La Virreina Centre de la Imatge presenta, fins al 23 d'abril del 2023, Cançó de Pedro Costa, la primera exposició que adopta una perspectiva tan concreta sobre l’obra del cineasta: el rostre, la veu i la cançó com a senyals del més particular de cada persona, però també com a resposta a la pressió conjugada de la Història i la història personal.
Comissariada per Javier Codesal, la mostra ha estat concebuda per a La Virreina Centre de la Imatge. S’hi aborda l’obra del cineasta des d’una perspectiva concreta que en caracteritza l’esdevenir i s’hi assaja el que podria ser un dels seus futurs immediats. L’exposició gira al voltant del rostre, la veu i la cançó com a senyals del més particular de cada persona, però també com a resposta a la pressió conjugada de la Història amb la història de cadascú, resposta al trauma i al que manca.
L'exposició s'articula a partir de deu obres, amb títols al·lusius a la idea de cant: Casa de lava - quadern (llibre d'artista, 1994) i Cançoner de Fogo (vídeo documental per visualitzar el contingut del quadern), Balar de Balibar (projecció, 2009), Cançó de Ventura (projecció, 2014), Les nostres veus no cantaran més (conjunt de tres obres independents projectades a diferents sales de l'exposició, 2022), Cant de pedra (cinc fotografies sobre paper, 2015), Morna d’ombres (instal·lació amb cinc projeccions sobre pantalles penjades del sostre i banda sonora, 1994-2022) i Cançons per evitar el suïcidi (instal·lació composta per les obres Sobre el suïcidi i A la petita ràdio, totes dues del 2022).
Pedro Costa (Lisboa, 1959) és un dels cineastes més apreciats pels nous públics de cinema i per la crítica internacional, sobretot des de la realització de No quarto da Vanda (2000). El seu darrer llargmetratge, Vitalina Varela (2019), va rebre el Lleopard d’Or al millor film al Festival de Locarno.