L’artista nigerià Emeka Udemba i l’artista kenyà Onyis Martin presenten, fins el 23 d'octubre, l’exposició temporal Tots els homes neixen iguals a l’OOA Gallery de Sitges.
Emeka Udemba va començar a fer pintures de retrats d’estil característic amb elements afegits de collage acolorit i transparent. Aplicant imatges anònimes de refugiats i persones empobrides que es troben a Internet, Udemba dona protagonisme a aquests temes retratant la seva bellesa interior mentre els envolta amb remolins de papers de colors i informació meditada que normalment s’utilitza per definir-los. El mateix artista explica: “Vull que l’espectador vegi la informació que ens envolta de manera que pugui entendre com impacta la forma com definim altres persones.”
El realisme és secundari en les seves construccions. El seu treball és més de recerca, tot tractant qüestions sobre la identitat. Està creant una situació psicològica en la qual els fragments es col·loquen conscientment, especialment al voltant de la boca i les orelles, com si exclamés què es diu i s’escolta cada dia, però on cal distingir el que té sentit.
L’altre treball que es pot visitar a l’OOA Gallery de Sitges és el d’Onyis Martin. Prenent com a referència la Sèrie de les muralles de Pequín, el cos d’obres de Martin sembla profundament el que està escrit a les parets dels carrers, deixant principalment les paraules de resistència per entendre millor el que la societat està revelant o reflectint en aquests temps. Segons l’artista, “la sèrie està estudiant principalment com els signes i cartells continuen desviant-nos en el món modern i contemporani, amb alguns cartells que limiten tècnicament l’accessibilitat d’espais com aquest, i es va fer abans en termes de classe, raça i gènere, mentre que les declaracions arriben per resistir aquestes restriccions.”
Les declaracions són una col·lecció dels carrers, cada pintura dona un número per personificar-la, fent que es converteixi en l’artista que reflecteixi el seu temps i l’obra d’art al mateix temps. La metàfora de la paret sempre és la frontera que hem de triar si volem passar a l’altre costat, estar al davant o simplement tenir en compte que sempre hi ha una paret. Les obres que Martin presenta en aquesta mostra són grans llenços sobre els quals s’enganxen diversos materials i mitjans, fet que dona a l’obra un aspecte molt característic de les antigues parets de cartells. Apareixen, en una paleta dominada pel blau/verd i el negre/marró, com una pila de paper trencat, de traces, de diversos colors, de figures i escrits pintats per l’artista que s’assenta sobre el fons.
Experimentant amb una àmplia gamma de materials, Martin explora la condició humana i la interfície geopolítica global, específicament a través de qüestions relacionades amb el tràfic d’éssers humans, la migració, la corrupció i el desplaçament. A més, explora qüestions relacionades amb la comunicació, el canviant entorn tecnològic i el consumisme que l’envolta.
A la imatge: Emeka Udemba. Point of origin nº1, 2021. Tècnica mixta sobre tela. 120x 110 cm. Cortesia d’OOA Gallery