Bruce Conner (McPherson, Kansas, 1933 - San Francisco, 2008) és un artista clau per entendre l’art de la segona metitat del segle XX. La transversalitat que ha definit la seva obra, així com la utilització d’objectes i d’altres restes de materials que la societat de consum ha rebutjat, l’han convertit en una de les figures essencials per entendre l’evolució de l’art de les últimes dècades.
Figura llegendària tant per la seva visió crítica de la història de l’art com per la reputació de ser el pare del videoclip, ha estat aclamat com a “artista d’artistes”. Conner va ser un dels primers artistes a fer instal·lacions amb materials trobats i un dels pioners de l’avantguarda cinematogràfica. Molts dels seus primers collages, assemblages i instal·lacions estan fets amb materials efímers de poca qualitat, com ara niló, cera o teles desgastades, i, per tant, la seva fragilitat n’ha condicionat en no poques ocasions l’exhibició. Mitjançant la reutilització d’objectes, Conner posa de manifest els conflictes d’una societat que és incapaç d’assimilar tot allò que ha creat per al consum. D’altra banda, en l’àmbit cinematogràfic, va redefinir la noció de cinema incorporant metratge de la més diversa procedència al qual afegia seqüències rodades per ell en 16 mil·límetres. El resultat és una obra política i subversiva que s’expressa en diferents mitjans, fet que el converteix en un artista transversal capaç de transitar per l’assemblage, el dibuix, la pintura, el collage, la fotografia i el cinema.
El títol de la mostra, Light out of darkness, posa èmfasi en el caràcter experimental de la producció fílmica de Conner, que sobretot en la fase primerenca sembla una exploració brillant de les possibilitats perceptives de l’espectador. El dualisme simbòlic de la llum i la foscor evoca la tendència de l’artista a pensar en oposats i metàfores, i també el seu misticisme. Light out of darkness (llum de la foscor) fa referència al projecte d’exposició individual del mateix títol que Conner va elaborar durant els anys vuitanta per al University Art Musem de Berkeley, Califòrnia. Un dels impediments principals que van evitar que es dugués a terme va ser la negativa de Conner a cedir en la seva relació amb les institucions, que imposaven unes normes als artistes que ell considerava inacceptables.
L’exposició, que es podrà visitar fins al 30 d'abril del 2023, mostra nou de les obres més representatives del cinema experimental de Conner i que són una bona mostra dels elements definidors de l’actitud anàrquica de Conner: la ironia càustica, una dedicació il·limitada i la insistència a allunyar-se sempre tant com podia del mercat de l’art.