El 22 de juliol a les 19 hores del vespre s’encetarà la nova edició de la Nit de l’Art de Cadaqués 2022 a l’Església de Santa Maria de Cadaqués. L’event ha estat organitzat per Bonart Cultural, S.L amb la col.laboració de la Galeria Marges-U, la parròquia de Santa Maria de Cadaqués i l’Ajuntament del municipi.
L’acte s’iniciarà amb uns parlaments de l’organització i tot seguit a les 19.30 hores es durà a terme la performance titulada “Trànsit” a càrrec de les artistes contemporànees catalanes, Rosa Brugat i Alicia Cayuela. El treball d’aquestes dues artistes en centra bàsicament en crear projectes i accions que responen a problemàtiques socials i principalment les relacionades amb el tema de la dona a la societat, utilitzant tècniques com la performance, la fotografia, el video-art, etc... En aquesta performance Brugat i Cayuela qüestionen un dels grans enigmes de la humanitat que és “on van les ànimes dels artistes quan es moren?”. Segons Brugat “aquesta acció és una trobada de dues artistes a l’espai inmaterial de trànsit per ser classificades”.
La Nit de l’Art de Cadaqués és el tret de sortida de la temporada artística estiuenca cadaquesenca. La novetat d’aquest any és que els visitants podràn sortir a passejar i visitar les galeries i tallers d’artistes, que obren les seves portes de 19 hores a les dotze de la nit simultàniament durant 3 dies: el 22 de juliol, el 19 d’agost i el 16 de setembre del 2022. El cartell d’enguany de la Nit de l’Art ha estat realitzat per l’artista Gustau Carbó i Berthold (Barcelona, 1941). Carbó és llicenciat amb Belles Arts per la Universitat de Barcelona i pertany al grup d’artistes plàstics que la crítica catalana de la dècada dels anys 60 denomina “Nova Figuració”. També va realitzar estudis d’arquitectura, art i pintura mural i ha exercit de professor de dibuix tècnic-gràfic i d’anàlisis de formes a l’Escola Superior d’Arquitectura de Barcelona. Ha realitzat unes 100 exposicions de caràcter personal i ha particitat en un total de 600 exposicions col·lectives o de grup a nivell internacional.
Segons fonts de l’organització “la Nit de l’Art és una oportunitat única per potenciar les idees de Cultura i Turisme en una zona tant privilegiada i estratègica de l’Alt Empordà, on hi destaquen com a atraccions principals el seu patrimoni cultural, la seva gastronomia, comerços, parcs naturals i els seus habitants”. Des de l’organització s’ha destacat que es vol apostar per un turisme de qualitat que pugui disfrutar de les experiències que estiguin vinculades al món de l’art alhora que es vol reivindicar tot el tema del patrimoni cultural de Cadaqués, reconegut a nivell internacional i mundial. L’organització també ha remarcat que “amb l’objectiu de poguer potenciar i promocionar el turisme de cultural del municipi s’ha dut a terme aquest esdeveniment que no descartem la idea de poguer expandir-lo l’any vinent a alguns pobles veïns de Cadaqués i organitzar un serveis de transport de bus turístic que surti des de la plaça Catalunya de Girona i Barcelona”.
Una de les activitats que s’ha programat pel dia 22 de juliol és una visita guiada, a qui ho desitgi, a les galeries, tallers d’artistes i espais d’art participants. Un total de 22 galeries, tallers i espais d’artistes participen en l’edició d’enguany i són: galeria Cadaqués-Huc Malla, Mini Print Galeria Fort, Patrick J. Domken, galeria Iturria, galeria Marges-U, Maria Ekengren, Estudi Sbarbaro, Dymaya & Company-Maya Cusell, Gemma Ridameya Angulo, Tu&Jo, expo Dalí Cadaqués, galeria Richard Vanderaa, Bernd Block, Blanco Mora Art, Paz Vieyra, Jewels, Fish&Fish Gallery, Espai Tony Keeler, Espai d’Art Gallardo, Santa Rita Cadaqués, Suse Stoisser, artista, Jordi Baró i Patricia Sicardi.
Instal·lació de Suse Benedict Stoisser a la capella
Per la seva part, l’artista Suse Benedict Stoisser presentarà una instal.lació a l’espai de meditació-la capella de l’Església de Santa Maria de Cadaqués a partir del 19 de juliol i que es podrà visitar fins al setembre del 2022.
Segons l’artista, la idea d’aquesta obra s’origina a través de la funció del mur de les lamentacions ja que “com a humans necessitem algú o alguna cosa enfront del mateix per poguer meditar i reflexionar sobre nosaltres mateixos”.
L’obra d’Stoisser està formada per tires de paper de diferentes opacitats i transparències, de 3 metres d’alçada. En el motiu de les tires de paper es retoma, i es repeteix la pintura il·lusionista de les parets de la mateixa capella. La capella està tapissada amb caigudes de cortines de color de color blau cel. Stoisser ha volgut remarcar que “’l’ interpretació que fagi cada persona serà molt diferent, ja que es pot pensar que la cortina pot tapar els murs de la capella, o algunes finestres, o tot el que nosaltres volem tapar i podem imaginar”.