Després de l’exposició de Josep Maria Subirachs, el DOR Museum presenta Univers Llimós. Retrospectiva 1965-2009, un recorregut vital i artístic evolutiu per l’obra de Robert Llimós. Més d’una trentena de pintures i escultures s’exhibeixen a la Fortalesa de Sant Julià de Ramis, entre les quals predominen diferents tècniques, com ara olis, acrílics, ceràmica, ferro, bronze o fibra de vidre.
Pintor i escultor polifacètic. Robert Llimós (Barcelona, 1943) és un pintor i escultor polifacètic amb una dilatada carrera i una vasta producció artística reconeguda internacionalment. En els seus inicis va aprofundir en la Nova Figuració (1965-1968) per després experimentar amb l’art conceptual (1969-1973) i fer un retorn a la pintura figurativa en una línia més expressionista. Llimós es defineix com un artista fora de tota etiqueta, en constant evolució i amb absoluta llibertat: “Un pintor mai no ha de fer allò que la gent espera d’ell”, assegura. “Cal que la seva obra sobti i sorprengui constantment en observar la seva evolució.” La peça que enceta l’exposició, Porta, sintetiza clarament aquest esperit: el cos nu d’una dona de formes simplificades per línies multicolors travessa el misteriós llindar d’una porta que mena a l’incomunicable.
Resseguir l’evolució. La retrospectiva que actualment presenta el DOR Museum ressegueix l’evolució artística de Llimós, des del seu debut fins al 2009, any en què va avistar un ovni amb dos extraterrestres a Fortaleza (Brasil). Un conjunt d’obres figuratives i enigmàtiques dels anys 60 amb una acusada crítica social, com Can Carreté o Figuera, obren la sala. En els anys setanta, l’art de Llimós adopta un colorisme violent, que li serveix per continuar fent denúncia social. Ressalten Sitting Bull, on critica la desaparició de les comunitats indígenes tot fent una defensa de la multiculturalitat, i Fragment ruandès, on unes cabres innocents testimonien la barbàrie humana. En canvi, a Afternoon tea, del 1986, el cromatisme estrident suggereix una atmosfera de quotidianitat dialogant que convida el visitant a unir-se al diàleg de la parella.
La dècada dels 90. Una altra etapa creativa de Llimós que s’exhibeix en la mostra s’inaugura en la dècada dels 90, en un període en què l’artista opta per desafiar els límits propis de la pintura desconstruint les formes i els volums de les seves teles per sintetitzar-los en línies multicolors i expressives. Figures humanes pictòriques i escultòriques que caminen i travessen marcs o llindars s’originen en l’imaginari de l’artista, com ara l’esbós per a Porta home o Marc, on el treball de la matèria, de la forma i la textura acompanyen aquest home que avança cap al nou mil·lenni.
Obres de principis del segle XXI. Un darrer àmbit de l’exposició presenta obres rellevants de Llimós de principis del segle XXI, com ara la part central del tríptic Metamorfosi. Amb una dimensió total de 6x11,20 m, el mural recupera la crítica social per denunciar la utilització de les armes de destrucció massiva i les angoixes generades després dels atemptats de l’11-S a Nova York. Acompanyen el fragment de tríptic tres escultures d’ovals atomitzats que suggereixen formes humanes que atrauen el diàleg i la reflexió. Finalment, una versió en petit format del seu conegut Miraestels clou l’exposició i convida a mirar enlaire, al costat d’aquest personatge flotant que, amb un estel daurat entre les mans, interroga el cel per rebre una resposta a l’enigma universal.
Fins al 30 de juny. L’exposició es podrà visitar fins al 30 de juny del 2019. Posteriorment, el DOR Museum obrirà al públic una segona exposició de Robert Llimós, principalment d’obra de temàtica alienígena d’entre el 2009 i l’actualitat. Aquesta mostra es podrà visitar del juliol del 2019 al gener del 2020.
A la imatge, Entreombres (1992) de Robert Llimós.