El Centre Botín presenta El crit silenciós. Milaeres sobre paper, la primera exposició dedicada íntegrament als treballs sobre paper de Manolo Millares que es podrà visitar del 8 de juny al 15 de setembre del 2019. Concebuda únicament i exclusivament per al Centre Botín, gràcies a aquesta mostra és possible gaudir de nombroses obres inèdites i descobrir el seu treball a través de quatre espais que divideixen de forma cronològica les diferents etapes creatives de Millares.
Comissariada per Mª José Salazar, membre de la Comissió Assessora d'Arts Plàstiques de la Fundació Botín, la mostra s'inscriu en la línia d'investigació encaminada al coneixement i difusió del dibuix en l'art espanyol iniciada per la Fundació Botín a 2006. Considerada una de les facetes més interessants i fecundes dels grans mestres del nostre país des del segle XVI fins als nostres dies, la feina de la Fundació Botín es plasma en una línia editorial pionera, que posa en valor l'obra en dibuix dels grans mestres espanyols, i en una sèrie d'exposicions monogràfiques dedicades als artistes objecte de la investigació, com és el cas d'aquesta mostra de Manolo Millares.
Centre Botin L'exposició, per al desenvolupament de la qual s'ha comptat amb el suport i la col·laboració de la família de l'artista, reuneix una selecció de 100 treballs que recorren cronològicament la producció i les diferents etapes de Millares, aquelles que evidencien el nou concepte del dibuix que sorgeix en aquests moments a nivell mundial i del que ell és un clar exponent. Així, es poden veure creacions dels seus inicis en 1946, una mica acadèmiques, passant per algunes de les seves composicions surrealistes, les seves obres d'influència guanche i els seus pictografías, fins centrar-se en la producció que desenvolupa entre 1955, quan es trasllada a la Península, i 1971, mesos abans de la seva primerenca defunció; obres de gran força i personalitat, que el porten a ser considerat un dels creadors més important de la seva època.
Manolo Millares, cofundador del grup El Paso el 1957, -al costat d'altres grans artistes espanyols com Antonio Saura, Manuel Rivera o Rafael Canogar-, i cèlebre per l'ús de arpilleres, sacs, cordes i altres materials en les seves obres, és transgressor i brillant en els seus treballs sobre paper, com ho és en tota la seva producció. És l'impulsor d'un canvi conceptual en el dibuix, considerat com una disciplina menor, en trencar amb un mètode que fins llavors havia estat ancorat a Espanya en els cànons del segle XIX. L'artista canari incorpora els canvis de les avantguardes internacionals en els seus treballs sobre paper, en una obra en què predomina i es valora el gest, la força i el pensament, trencant amb tot allò establert.