El Museu del Disseny de Barcelona presenta la primera retrospectiva de l’obra gràfica de Jordi Fornas que es fa a la ciutat de Barcelona del 8 d’abril al 24 de juliol del 2022 titulada Fornas. La imatge de la Catalunya dels 60.
Aquesta mostra ha estat organitzada pel Museu del Disseny i l'Institut d'Estudis Ilerdencs i comissariada per Pau Llop, que aborda l’obra d’aquest dissenyador de referència de la cultura catalana i autor d'una gran part de la producció gràfica de la segona meitat del segle XX en els sectors editorial i discogràfic.
Format a l'Escola de Belles Arts Sant Jordi de Barcelona, es va dedicar plenament a la producció pictòrica i artística. A principis dels anys seixanta, va començar a tenir encàrrecs a títol personal i va deixar de banda la pintura per dedicar-se plenament al disseny gràfic. En aquest àmbit, va assolir un prestigi i reconeixement considerables i va ser artífex del disseny d'alguns dels pilars moderns més importants del renaixement cultural de la segona meitat del segle XX, donant identitat gràfica a la nova cultura de masses en català que es va desenvolupar a Catalunya.
Així, Fornas va ser el responsable de la imatge gràfica de grans referents de la cultura catalana. En el sector editorial, destaquen els seus dissenys per a Edicions 62 (amb col·leccions com La Cua de Palla, El Balancí, El Trapezi, etc), així com per a la Gran Enciclopèdia Catalana, la revista Serra d'Or i les Publicacions de l'Abadia de Montserrat. En el sector discogràfic, va ser responsable de la imatge gràfica de la històrica discogràfica Edigsa i de les portades de discos d'un gran ventall d'autors i intèrprets de la dècada dels 60 i 70.
Fornas és un protagonista clau en el disseny gràfic català, pel fet que és una baula d'un engranatge que va revolucionar i modernitzar la cultura catalana dels seixanta, i perquè va contribuir al canvi que reclamava una societat que volia trencar amb la grisor del franquisme. Va formar part d'un moment històric i va construir, des del disseny gràfic, una nova identitat –com deia Raimon– d'un temps i d'un país.
A partir del 1975 es va obrir una nova etapa, Fornas es trobava en un moment àlgid de la carrera com a dissenyador gràfic. Tanmateix, no veia satisfeta una de les seves grans passions: la dedicació a la pintura i a la recerca de la llibertat. Amb el pas del temps, Fornas es va retirar de l’entorn social i, de mica en mica, es va recloure en el seu món creatiu i artístic. La producció pictòrica va augmentar considerablement, paral·lelament a la disminució de la producció gràfica.
La Catalunya dels 60 i 70
Mentre que en el seu vessant com a pintor, Fornas transmet una sensibilitat colorista excepcional que parteix de l'expressionisme, la seva obra gràfica beu de l’estètica pop britànica, del disseny de l’escola suïssa i, especialment, de la gràfica francesa dels anys cinquanta. La fusió de totes aquestes influències es veu plasmada en recursos i usos que componen un dels puntals del que anomenem estil Fornas.
La identitat gràfica de Jordi Fornas ve definida per la suma del tipus de recursos gràfics que utilitzava en els dissenys, el moment històric específic de Catalunya i la cultura internacional d’aquell moment. Alguns dels recursos que identifiquen el seu disseny són la utilització de fotografies suggeridores, colors escollits amb una clara direcció d’art i composicions tipogràfiques amb intenció gràfica. També destaca la coherència gràfica en el disseny de les col·leccions discogràfiques i editorials, amb un disseny molt similar de les cobertes i unes contraportades i interiors que seguien una retícula específica. L'obra de Fornas es caracteritza per un llenguatge gràfic personal i diferent de la resta de discs i llibres de l’època, que aportaven un to avantguardista i europeu a l’àmbit gràfic, i per un ús tipogràfic modern amb tipografies de pal sec, egípcies i romanes itàliques, totes compostes amb intenció gràfica.
Els horaris per poguer visitar aquesta mostra són de dimarts a diumenge de 10 a 20 h. del vespre. Els dilluns el museu està tancat al públic.