El Museu Nacional Thyssen-Bornemisza presenta, del 14 de febrer al 15 de maig, Memòries mestisses, una exposició on l'artista afroandalusa Carla Hayes Mayoral (Màlaga, 1997), partint de la seva indagació identitària, ens interpel·la sobre el passat colonial a Espanya i Europa i subverteix la història hegemònica des d'una perspectiva decolonial i feminista. Es tracta del cinquè lliurament del programa Kora, comissariat per Rocío de la Villa, que cada any presenta al museu una exposició concebuda des de la perspectiva de gènere.
Memòries mestisses reuneixen un total de nou obres, cinc d'elles instal·lades a la sala d'exposicions de la primera planta, amb accés directe des del vestíbul del museu, i quatre més, realitzades per a l'ocasió, distribuïdes en diferents sales de la col·lecció permanent, en diàleg amb pintures de mestres antics com Rubens, Jan Davidsz. de Heem, Jacques Linard i Frans Hals.
El material utilitzat a les peces, la ràfia, es converteix en el fil conductor d'una història que parla de les pròpies experiències vitals de l'artista com a dona mestissa – records de la infància, fantasies, investigacions històriques, vells relats ja mitificats... -, rescatant episodis de la història colonial.
A partir de la combinació d'aquest material tan característic de la cultura africana, al costat de l'ancestral tècnica de teixir i les referències visuals de l'imaginari col·lectiu occidental, Hayes Mayoral desplega una narració escenogràfica neobarroca que subverteix la noció despai de poder. La teatralitat i la sorpresa davant l'acurada execució de les peces, en què la elegància i la rusticitat s'entremesclen amb un fi aparentment esteticista, indueixen a la desconstrucció del relat hegemònic.