L'IVAM presenta, fins al 5 de juny, l'exposició Final de partida, dedicada a Jordi Teixidor (València 1941). La mostra, comissariada per Joan Ramon Escrivà, està concebuda com una exploració de la gramàtica pictòrica desenvolupada per aquest artista al terreny de l'abstracció, durant més de sis dècades i reuneix 70 obres entre pintures, llibres d'artista i dibuixos de Jordi Teixidor, Premi Nacional d'Arts Plàstiques 2014 i un dels màxims representants de l'abstracció espanyola. Un conjunt de peces que donen testimoni d'una trajectòria sòlida de més de cinquanta anys des dels seus inicis com a pintor, vinculat als grups d'avantguarda Nova Generació i Abans de l'Art, i fins als nostres dies.
Les obres procedeixen d'institucions com ara Fundació Juan March, Col·lecció Banc Sabadell, Centre Andalús d'Art Contemporani de Sevilla, Reial Acadèmia de Sant Ferran de Madrid, Col·lecció Banc d'Espanya, Galeria Nieves Fernández, així com de la col·lecció particular de l'artista i dels fons de l'IVAM. L'exposició inclou una selecció acurada de llibres d'artista i pintures de les sèries més significatives de l'autor, en diàleg amb algunes de les seves obres més emblemàtiques que pertanyen a la col·lecció de l'IVAM, com la monumental Albertine retrouvée. Així mateix, es presta una atenció especial a la producció més recent i inèdita de Teixidor i rastreja, a través de la inclusió d'obres de Barnett Newman, Ad Reinhardt o Juan van der Hamen, les claus i fonts d'inspiració de les seves investigacions al camp de la pintura. El títol de l'exposició prové de l'obra Fin de partie. La Rivière, realitzada per Teixidor l'any 2020.
És una pintura de grans dimensions fruit de la continuada immersió de l'artista en l'univers creatiu d'Henri Matisse, la pintura del qual és una de les fonts d'inspiració principals en la seva pròpia trajectòria artística. Aquesta obra il·lustra com a poques l'insistent mètode de treball de l'artista i suposa la culminació d'un llarg recorregut de reflexió, investigació i experimentació sobre el sentit últim de la seva pintura, una mena de final de partida, el final d'un trajecte que provoca autor una sensació doble i contradictòria: l'anhelada satisfacció, però també el vertigen, l'abisme que s'obre davant del repte d'encarar nous projectes. la mostra incorpora obres realitzades des dels seus inicis com a pintor, vinculat als grups d'avantguarda Nova Generació i Abans de l'Art, així com una selecció acurada de pintures de les sèries més significatives de la seva llarga trajectòria, en diàleg amb les obres pertanyents a la col·lecció de l'IVAM.
Final de partida es completa amb una sèrie de materials processals escassament coneguts, procedents de l'arxiu de l'artista: quaderns de notes i dibuixos, polaroids, o esquemes i organigrames que donen fe dels complexos procediments ideats per Teixidor per dur a terme la seva pintura i els seus diverses exposicions al llarg del temps. L'obra de Teixidor indaga de manera obsessiva en la mateixa fisicitat de la pintura, en la investigació de l'espai i en la tensió vibrant entre la geometria i el gest.