bonart
- 17/01/11
L'Associació de Directors de Museus i Centres d'Art Contemporani d'Espanya, ADACE, el Consell de Crítics d'Arts Visuals, l'Institut d'Art Contemporani, Dones en les Arts Visuals i la Unió d'Associacions d'Artistes Visuals, en relació amb la crítica situació en què es troba sumit Chillida-Leku, que ha tancat les portes el passat dia 1 de gener, volen donar a conèixer la seva valoració particular: 1 .- L'obra escultòrica d'Eduardo Chillida constitueix un bé universal que per la seva profunda naturalesa poètica i artística ha de ser accessible a la ciutadania, tant del País Basc, com d'Espanya i de qualsevol lloc del món. Aquesta va ser la seva intenció en crear Chillida-Leku, un espai privilegiat d'interacció Art / Natura i que no ha de ser contemplat només com un lloc museístic més, sinó com una altra obra de l'autor, l'última i més social, una obra en la qual compaginar creació espacial i generositat cultural. 2 .- Això suposa que Chillida-Leku ha de tornar a obrir les seves portes en un futur el més immediat possible perquè es compleixi la voluntat de l'artista i perquè no es perdi un patrimoni cultural d'immens valor que simbòlicament ja pertany a tots. Significa això que Chillida-Leku, una empresa familiar en última instància-però propietària de les instal lacions museístiques i les obres artístiques-, i les institucions basques i espanyoles, gestionant els diners públics a favor de l'interès general, hauran d'assolir un acord per a la recuperació i sosteniment d'un projecte que en el futur no corri riscos com el present. 3 .- Per la seva immediatesa i per responsabilitat legislativa, és el Govern Basc a qui correspon la tasca d'aconseguir la reobertura de Chillida-Leku, havent de ser conscient que el treball museístic dut a terme en les últimes dècades en aquest camp queda entelat amb un tancament al fet que tots perjudica greument. El Govern Basc i, juntament amb ell, la Diputació Foral de Guipúscoa i el Govern espanyol, han d'esforçar per trobar la fórmula que garanteixi la supervivència de la idea de Chillida i evitar així el tancament d'un lloc emblemàtic per a la cultura espanyola. 4 .- La necessitat de trobar una fórmula adequada per a la gestió sostenible del museu, en què necessàriament hauran de posar-se d'acord els hereus de Chillida i les institucions públiques en el futur, no hauria de ser considerada per la família com una alteració del propòsit final que Eduardo Chillida va voler per al seu espai, sinó com una millora mitjançant la qual s'afegeixen actius econòmics i de coneixement. Ell, que tan eficaç i eficient va ser en la gestió de l'espai i la matèria, que sempre va tenir en compte els coneixements de forjadors, fusters, arquitectes i enginyers, segurament no entendria que la funció pública de Chillida-Leku es perdés per un desacord en la gestió empresarial del seu patrimoni i idea. 5 .- Atès que Chillida-Leku haurà de modificar segurament la seva fórmula de gestió, demanem a les administracions implicades i la família Chillida que, en prendre decisions sobre això, segueixin les recomanacions que es fan en el "Document de bones pràctiques en museus i centres d'art ", redactat per diverses associacions professionals d'àmbit estatal i avalada pel Ministeri de Cultura. 6 .- En conseqüència, les associacions signants d'aquest comunicat demanen a les institucions públiques que no escatimin mitjans per a la ràpida reobertura de Chillida-Leku. Es tracta no només de generositat, sinó d'intel ligència i disponibilitat. D'altra banda, ADACE i les altres associacions demanen a la família Chillida que comprengui que l'auxili econòmic de les institucions ha d'anar forçosament lligat a una coresponsabilitat del bé així sostingut, no només generositat, sinó flexibilitat i adaptació de la idea d'Eduardo Chillida als difícils temps presents.