Entre els dies 11 i 21 de maig de 2011 tindrà lloc a Barcelona la novena edició de LOOP, el festival de ciutat i la fira per a professionals especialitzats en videoart que aquest any, per primera vegada, articularà part de la seva programació entorn d’una sèrie d’eixos temàtics. Amb l’agrupació de diverses exposicions i activitats per temes, la intenció de LOOP és la de proposar al visitant itineraris que explorin qüestions concretes mitjançant diverses propostes i espais de la ciutat. Un tema que tindrà especial presència durant LOOP serà el de les pràctiques artístiques audiovisuals, el teatre i la performance. En primer lloc, LOOP 2011 explorarà el mitjà del videoart i la seva relació amb el cinema. Aquest eix prendrà com a punt de partida l’exposició de l’Obra Social “la Caixa”
L’efecte del cinema. Il·lusió, realitat i imatge en moviment, la segona part de la qual,
Somnis es presentarà en CaixaForum Barcelona coincidint amb el festival. La programació del festival, que pren aquesta exposició com una aproximació inèdita al poder de les imatges a la nostra cultura, a partir de l’obra d’una generació d’artistes joves, inclourà propostes complementàries que pretenen reexaminar sota una llum renovada la vigència d’aquesta relació. Si l’exposició de CaixaForum Barcelona posa de manifest com l’apropiació de les estratègies del cinema ha crescut en l’àmbit de l’art audiovisual des dels anys 60, LOOP oferirà propostes complementàries per explorar de quina manera continua vigent l’exploració d’aquesta relació, 50 anys després. En aquesta línia temàtica, un exemple de proposta complementària serà la instal·lació del artista alemany Peter Welz al Pavelló Mies van der Rohe. Fruit de la col·laboració entre LOOP i la Fundació Mies Van der Rohe, la intervenció consistirà en la projecció d’extractes de la pel·lícula de Godard,
Le Mépris, sobre les parets del Pavelló. Al prioritzar els fragments de la pel·lícula en què apareix la Vila Malaparte, Welz aconsegueix superposar dues icones arquitectòniques com són el pavelló de Mies y la vila de Capri de n’Adalberto Libera. Un altre tema serà el de la revisió dels “mestres”. Amb motiu de LOOP es presentaran materials d’arxiu que treuen a la llum obres inèdites o facetes poc explorades dels pioners de l’art audiovisual. En són una prova les converses entre la Fundació Suñol i LOOP per determinar la programació del festival 2011. A proposta de LOOP, la Fundació mostrarà al públic, per primera vegada, dos videos de la seua col·lecció, realitzats en 1976 i remuntats i remasteritzats en 2009: Antoni Muntadas. Antoni Miralda i Jaume Xifra.
Situació Color (Color. 22´) i
Retrat de Pep Suñol. (Blanc i negre. 14´40´´) . Per altre banda, cal dir que el dimecres vinent, 2 de febrer, des de les 20 h. LOOP presentarà per primera vegada a París una selecció de les obres premiades durant les vuit fires celebrades fins avui. Aquesta vetllada especial s’emmarca en la sisena edició del festival de cinema Hors Pistes 2011 que té lloc aquests dies al Centre Pompidou de la capital francesa. El programa està conformat per les següents peces de videoart guardonades per LOOP entre els anys 2003 i 2010:
Dressage de la Julika Rudelius (2009),
Commentary de en Gary Hill (1980-2008),
The Daily Practice de en Daniel Blaufuks (2007),
Yo no quiero ver más a mis vecinos de en Carlos Garaicoa (2006),
Prime Time de la Tania Mouraud (2005),
Juvenile David R. de la Paulina Fichta Cierna (2004),
Cruise, a Sluice Project de la Catharina van Eetvelde (2003) i
Run for your Life… Continuation de en Urs Lüthi (2003).
Més informació a la revista bonart n. 137 (edició paper i edició digital) del mes de març del 2011.