Jazzinema és un cicle anual creat per la Filmoteca Basca en col·laboració amb el Festival de Cinema de Sant Sebastià i el Heineken Jazzaldia, que porta ja quatre anys programant pel·lícules que donen compte de la privilegiada relació que hi ha entre el cinema i el jazz. Tres grans eixos són els que sostenen la idea: cinema que inclou jazz en la seva banda sonora de manera rellevant, cinema que té a músics de jazz com a protagonistes i cinema en la narrativa el jazz sembla haver exercit una notable influència. De tot això trobaran bons exemples els que estimen les dues disciplines artístiques en la programació de la 4a edició de Jazzinema, que tindrà lloc durant el mes de juliol a Tabakalera de Donostia / Sant Sebastià i -novetat aquest any- per primera vegada al Museu de Belles Arts de Bilbao amb la col·laboració del Festival Internacional de Jazz de Getxo.
En Jazzinema 4 s'ha volgut posar el focus en el cinema francès, per subratllar així la seva importància a l'hora d'introduir en les bandes sonores a músics de jazz. Per exemple, Al final de l'escapada (Jean-Luc Godard, 1960) és per exemple una pel·lícula fundacional de la Nouvelle Vague, amb una mítica banda sonora creada per Martial Solal. Roger Vadim es va atrevir el 1959 amb el clàssic de Choderlos de Laclos (Les liaisons dangereuses), amb un repartiment de luxe encapçalat per Jeanne Moreau, Gérard Philipe, Jean-Louis Trintignant o, fins i tot, l'escriptor i músic de jazz Boris Vian; a la banda sonora van intervenir figures de la talla d'Art Blakey, Duke Jordan i Thelonious Monk. Un brillant exemple de jazz i cinema negre francès és Només un testimoni (Édouard Molinaro, 1959), amb música de Barney Wilen per donar vida a una persecució on Lino Ventura brilla amb llum pròpia.
Creuant l'Atlàntic, es podrà revisitar o descobrir en pantalla gran Set de mal (Orson Welles, 1958), amb música de jazz llatí del gran Henry Mancini. Es comprovarà de nou amb Dies de ràdio (1987) que sense el jazz és impossible comprendre el cinema de Woody Allen -de rodatge actualment en Donostia. Per acabar, la Filmoteca Basca ha programat una estrena que vol ser també un homenatge a una autèntica estrella de la història del jazz: Ella Fitzgerald: Just One of Those Things (2019), dirigida per un dels documentalistes britànics de més prestigi, Leslie Woodhead.