Joaquim Espuny presenta la continuació de la mostra De terra, de riu, de fang... al Museu de la Vida Rural de l'Espluga de Francolí del 4 de març a l'1 de maig. Tot i que les seves col·leccions no s’han caracteritzat mai per l’ús d’un sol material, Espuny ha optat en aquest cas per deixar de banda el diàleg matèric i treballar únicament amb terres refractàries. Aquest tipus de material, les terres refractàries, tenen la característica principal que suporten altíssimes temperatures motiu pel qual les ha tractat amb procediments ceràmics. En tot cas, la mestria artesanal de l’escultor i el seu domini de la tècnica ceràmica queden reflectits en la fràgil contundència de les seves obres, totes elles, així com el seu autor, movent-se en constant recerca. Tot seguit, una part del pròleg escrit per Josep Miquel Garcia, crític d’art i director de la Fundació Apel·les Fenosa arran d’aquesta mostra: “L’obra de Joaquim Espuny s’insereix en aquest món complex de l’escultura orgànica a l’empara d’una proximitat del món dimensional de l’objecte. La seva conseqüència és lírica, si més no, de la mateixa manera que pretenien els surrealistes tot agermanant poesia i pintura, poesia i literatura. L’escultura llavors, com ara, per la seva vinculació material i dimensional oferia una resistència major a l’expressió atzarosa del pensament i a la plasmació d’un món interior. La propietat del procediment escultòric limita la immediatesa discursiva i en aquest distanciament entre la pulsió i l’execució, els escultors malden per trobar formes que disposen una morfologia que indueix a l’aparença de la naturalitat i del gest expressiu. Espuny configura un món de volumetries oníriques que s’afaiçonen com a properes al món vegetal i mineral, com una volumetria d’ossos o de figures metamòrfiques. S’esdevenen com una orografia natural que pren la forma d’una geografia de somnis on perviu el mètode de Breton o de Caillois, quan consideren que la troballa d’objectes a la naturalesa resulta, en si, un acte de creativitat.” A la foto,
Cercant en lo negre.