El 25 de novembre del 2018 va obrir al públic la nova disposició museogràfica de l’Estudi Biblioteca de Frederic Marès. L’actualització del que foren la biblioteca i el despatx personal de Frederic Marès s’emmarca dins dels actes de commemoració dels 70 anys de la inauguració del Museu Frederic Marès i dels 125 anys del naixement d’aquest personatge polifacètic.
L’aniversari. El doble aniversari s’acompanya de diverses activitats que recorden el paper de Frederic Marès (Portbou, 1893 – Barcelona, 1991). Escultor, col·leccionista, docent, restaurador i museòleg, el museu ha preparat esdeveniments commemoratius d’allò més diversos que s’allargaran durant tot el 2018, entre aquests, una jornada d’estudi amb especialistes, un cicle de concerts o un itinerari que ens conduirà per algunes de les seves escultures públiques.
Nova presentació museogràfica. La nova presentació ha suposat una renovació del discurs museològic, que a partir d’ara inclou nou contingut informatiu sobre l’espai, el personatge i també sobre les obres exposades. A més a més, s’ha substituït el mobiliari expositiu i l’antiga il·luminació per llums LED.
El discurs s’articula a través de sis àmbits temàtics. Primerament, figures i retrats, on veiem sobretot la influència d’Auguste Rodin, com per exemple en el Retrat de Jaume Pahissa, i noucentista, en obres com ara el relleu Maternitat (Mater amabilis). En segon lloc, trobem l’escultura pública, tant la que realitzà anteriorment a la Guerra Civil, propera a l’ideari noucentista, com l’escultura decorativa urbana lligada a la celebració de l’Exposició Internacional del 1929. També hi trobem escultures i relleus que decoren edificis privats, com ara el de La Unión y el Fénix, al passeig de Gràcia, o el de l’antic Banco de Vizcaya, a la plaça de Catalunya.
El tercer àmbit correspon a restauracions i recreacions realitzades a partir del 1939. Com és ben sabut, a la trajectòria escultòrica de Frederic Marès s’hi van afegir encàrrecs per restaurar o reconstruir obres malmeses durant el conflicte bèl·lic, entre les quals hi ha l’escultura de la Mare de Déu del Fanalet de Santa Maria del Mar, les estàtues d’Antonio López i de Joan Güell i Ferrer o el monument al canonge Rodó, totes a Barcelona; sense oblidar la recreació dels panteons reials del monestir de Poblet, l’encàrrec que li valgué més reconeixement. En quart lloc, trobem l’obra funerària. Gràcies a disposar d’un bon cercle d’amistats entre la burgesia, pogué desenvolupar una important producció en l’àmbit domèstic de devoció privada, nínxols i panteons realitzats majoritàriament en col·laboració amb arquitectes que actualment trobem en ciutats com per exemple Mataró, el Masnou, Sitges, Figueres, Valls o Barcelona.
A l’Estudi Biblioteca s’allotgen també figures i escenes religioses encarregades per l’Església arran de la destrucció del patrimoni religiós durant la Guerra Civil. Destaca, a més a més dels relleus i escultures religioses de Frederic Marès al Monestir de Poblet, tota la decoració de l’edifici de nova planta realitzat per a l’església de Parets del Vallès. Finalment, completen la nova presentació museogràfica els encàrrecs per a la realització de medalles commemoratives, especialment els realitzats per part de l’Ajuntament de Barcelona i la Fábrica Nacional de Moneda y Timbre.
A la imatge, l'estudi biblioteca del Museu Frederic Marès.