Ivorypress Art + Books Space I acull, a partir del 14 de febrer de 2012, l'exposició col·lectiva Subverted, amb obres d'Edward Burtynsky, David Maisel, Nuno Ramos i Carlo Valsecchi. La mostra gira al voltant de la relació entre l'ésser humà i la Natura, un binomi dinàmiques les quals s'han transformat amb força en les últimes dècades. La forma de percebre, entendre i assumir la Natura en la nostra cultura ha canviat radicalment. La Natura fins a finals del segle XVIII era representada com la manifestació d'una força sobrehumana i misteriosa que fins a aquest llavors s'identificava amb Déu i, des d'aquest moment, amb una dimensió que anava més enllà de l'humà que apareixia com efímer i transitori.
En la història de l'art, la Natura s'articula al voltant de la categoria estètica de "el Sublim", formulada ja per Burke a mitjans del XVIII i més tard per Kant i Schopenhauer. La Natura va més enllà de la forma i es dirigeix a l'infinit, mentre que l'humà és contingut, limitat. Va ser el moviment Sturm und Drang qui va adoptar aquesta visió de la Natura i més tard el Romanticisme al llarg del segle XIX qui va assumir aquesta idea de la Natura violenta, misteriosa i incommensurable que desbordava l'humà.
Subverted presenta dues realitats tractades des d'un mateix llenguatge. En la representació de la Natura tradicional es deixava veure la mà de Déu, ara es percep l'empremta de l'ésser humà. La presa més gran del món a la Xina amb un impacte mediambiental i humà de conseqüències devastadores o la dessecació d'un llac fagocitat per la ciutat de Los Angeles, són les imatges proposades per Burtynsky i Maisel. Valsecchi descriu un paisatge intervingut per l'explotació humana i un territori dominat per la indústria. Al costat d'aquestes tres propostes la instal · lació Black and Blue de Nuno Ramos amb més de 10 tones de sorra portada des de Brasil al·ludeix al consum ia la naturalesa devastada pel progrés.
Imatge: Terminal Mirage 2, 2003. David Maisel. Cortesía Ivorypress