A partir del dia 4 de febrero els Museus de l'Empordà, el Palau Solterra i Can Mario, obriran de nou les seves portes a dos quarts de vuit del vespre. Amb la nova reobertura, els dos centres presenten la reestructuració d'ambdues col·leccions que permet configurar un mapa creatiu més fidel a la multiplicitat de tendències i estils que convergeixen al nostre país. Pel que fa la incorporació de nous treballs destaquem, les propostes, entre d'altres, de Carlos Pazos, que amb l'escultura-instal·lació Dans la musique comme dans l'amour, de l'any 2008, qüestiona la idea d'originalitat i autenticitat; Patena de trànsit número 10 de Susana Solano -tercera obra de l'artista en el fons de la col·lecció-; el binomi indissoluble entre presència i absència de l'obra de Miguel Rasero, Sense títol; la proposta de Jaume Barrera Estrats de passió, 2006 que projecta un treball poètic amb receptacles de vidre capaços de retenir els fragments d'un passat pretèrit, o, finalment, el treball subtil de Moisès Villèlia i Laurent Lo, que més enllà de diluir-se, aconsegueix integrar-se en l'espai en un procés de desmaterialització.
Per la seva banda, el Palau Solterra ha adquirit una vintena d'obres que han estat incorporades en l'itinerari expositiu. Sota el títol Processos visuals i documentals s'agrupen les obres que ocupen la primera planta de l'espai expositiu. Una proposta conceptual que juga amb la naturalesa de la representació i amb la presentació de la natura. Així doncs, en aquest primer àmbit expositiu les obres d'artistes ja representats anteriorment com ara Mayte Vieta, Santos Montes, Pere Formiguera, Humberto Rivas, Toni Catany, Rafael Navarro o Manel Esclusa, entre d'altres, comparteixen protagonisme amb els treballs d'autors de nova incorporació com la proposta Shit Happens -a tribut to Frida khalo-, 2001 de Lita Cabellut; Puertas de luz, 2008 de Llorenç Ugas o l'obra de Pedro Madueño Ággelos. Seguint el recorregut s'inicia a la segona planta del museu, el següent àmbit expositiu que, sota el títol de Palimpsests, referencia aquells paratges, a través dels quals, l'experiència atorga un nou significat; rellegir des d'un vessant estètic possibilita espais de resignificació històrica. Els escenaris inhòspits de fràgil quietud del tàndem Bleda&Rosa i Xavier Ribas dialoguen amb les silencioses propostes d'Alicia Rius Corbs crucificats o Patricio Reig, Cuadernos 4, ambdues de nova incorporació. Tot seguit, accedim a la instal·lació de Mayte Vieta La bise noire; un treball seriat on la imatge resta atrapada en la liquiditat amniòtica. En l'espai contigu, les noves propostes expositives de l'artista de projecció internacional Isabel Rocamora Retreat from the self i Passage to the self, ambdues de l'any 2007 i extretes del seu curtmetratge Horizon of exhile reflexionen entorn la identitat, la presència del cos humà i els límits del territori; temàtiques utilitzades pels personatges invidents de Juan Urrios i la proposta d'ombres d'Eulàlia Valldosera. Seguint el recorregut, ens endinsem en les arquitectures transitables de Raul Melinchón; espais impersonals dotats d'un intens cromatisme que projecten l'espectador vers un punt de fuga infinit. Diàlegs és el títol que aplega el treball d'autors com ara Chema Madoz, Mabel Palacín, Manel Esclusa o el treball de nova adquisició de Jordi Guillumet; propostes on la disjuntiva i la fragmentació aconsegueixen dissoldre i retornar la imatge. Finalment, el recorregut conclou amb una àmplia i exhaustiva representació d'autors tan rellevants com Francesc Català Roca, Xavier Miserachs, Colita, Oriol Maspons, Leopoldo Pomés, Robert Descharnes o Manel Armengol.