El Museu Nacional d'Art de Catalunya ha presentat el nou Pla d'Acció aprovat pel patronat el passat 2 d'abril, un pla que suposa la continuïtat de l'anterior cicle estratègic 2012-2017.
El director del museu, Pepe Serra, ha parlat sobre la gestió i els projectes portats a terme en aquest període pel museu, que en aquest darrers sis anys ha doblat el nombre de visitants, passant de 409.345 visitants el 2012 a 891.000 el 2018.
El director ha destacat el treball realitzat en aquests anys per incrementar la dimensió social del museu, el seu desplegament a escala local i internacional, oferir noves lectures de la col·lecció i assolir una major sostenibilitat. També ha ressaltat que el Museu Nacional ha superat sense dèficit aquest període marcat per grans restriccions pressupostàries. "El museu s'ha aliat estratègicament amb nombrosos col·lectius i institucions i aquestes aliances l'han ajudat a guanyar rellevància social i projecció pública", ha explicat.
El nou Pla d'Acció
Seguint el nou Pla aprovat el passat 2 d'abril pel patronat- integrat per la Generalitat de Catalunya, l'Ajuntament de Barcelona i el Ministerio de Cultura- en aquests propers anys el museu es centrarà en potenciar la seva dimensió social per convertir-se en un recurs de tothom i per a tothom, amb nous plans d'accessibilitat, inclusió, proximitat, igualtat d'accés a la cultura i treball en col·laboració amb el teixit social i la comunitat. El director del museu ha ressaltat que es tracta d'un "pla ambiciós, que s'inscriu en l'agenda internacional, més enllà de la local, i que busca arribar a una immensa part de la societat que no té accés a la cultura. Posarem en marxa noves polítiques d'inclusió, treballarem per a les minories i per seguir avançant en la sostenibilitat".
Amb aquest objectiu el museu continuarà la feina que ha desenvolupat en els darrers anys per transformar les seves col·leccions i generar nous relats més crítics i oberts a la discussió i la participació. Desprès de les presentacions de les col·leccions de Renaixement i Barroc i Art Modern realitzades en aquests anys, abordarà la renovació de les col·leccions medievals, les més visitades, un projecte de gran complexitat especialment per les característiques de la pintura mural romànica.
Una altra de les línies estratègiques que estableix el Pla és continuar incrementant la dimensió educativa i de coneixement del centre, així com la seva presència internacional.
També serà clau en aquest nou cicle aconseguir un nou marc regulador que millori la capacitat i l'eficiència de gestió, i en renovi la governança amb noves formes d'institucionalitat més plurals i participatives, ampliant d'aquesta forma la seva representativitat social.
El nou Pla contempla també millorar els accessos i les connexions amb la ciutat e iniciar el procés per a la ampliació del museu al Pavelló Victòria Eugènia, "conseqüència natural de totes les accions que realitza el museu i un instrument per desenvolupar aquest projecte, com també ho són els pressupostos o l'equip", ha explicat el director.
Pel que fa al finançament i el calendari, en els propers mesos el museu treballarà conjuntament amb les administracions en la definició d'un pla de finançament públic-privat del projecte, així com de les seves fases d'execució, que s'hauran de sotmetre novament a l'aprovació del patronat.
Aquest projecte té caràcter col·laboratiu amb altres institucions i entitats culturals de la muntanya de Montjuïc i de la ciutat, com la Fundació Mies van der Rohe, entre d'altres, que podran fer ús dels espais.
L'ampliació, que es farà en diferents fases i amb la vista posada en el centenari de l'Exposició Internacional de 1929, acollirà la col·lecció d'Art Modern amb la seva extensió als anys setanta del segle xx, les exposicions temporals i els espais per a l'activitat educativa i els programes públics.