Divendres dia 2 de març, a les 19 h. inaugura en el Museu d'Art Abstracte Espanyol de Conca
Fotomuntatge d'entreguerres (1918-1939), una exposició que pretén oferir un panorama concís i representatiu de l'origen del procediment del fotomuntatge com a forma artística i del seu desenvolupament paral·lel en diferents àmbits, de manera especial a Alemanya i a la Unió Soviètica en els anys vint, amb una particular atenció al període d'eclosió d'aquesta tècnica i la seva pràctica: l'entre-deux guerres.
L'exposició està composta gairebé íntegrament per préstecs de la col·lecció del nord-americà Merrill C. Berman, i compta amb més de cent obres de temàtica diversa, d'artistes i dissenyadors de deu països. Inclou fotocollages i maquetes originals, així com exemplars de cartells, postals, revistes i llibres.
L'exposició que es pot veure a Conca, en el Museu d'Art Abstracte Espanyol fins al 27 de maig, posteriorment es podrà visitar, a Palma, en el Museu Fundació Juan March, del 13 de juny al 8 de setembre, i a Ottawa, Canadà, a la Carleton University Art Gallery, del 15 d'octubre al 16 de desembre.
En mans d'artistes com El Lissitzky (1890-1941), Aleksandr Ródchenko (1891-1956) o Gustavs Klucis (1895-1938), el foto muntage es va convertir a la Rússia soviètica en una poderosa eina política. La immediatesa significant de la imatge fotogràfica va ser molt utilitzada en la creació de cartells per a la propaganda del règim soviètic, els productes del país o els mites de Lenin i Stalin. En la proximitat de mestres com Serguéi Eisenstein (1898-1948) o Dziga Vértov (1896-1954), els germans Stenberg-Vladímir (1899-1982) i Gueórgui (1900-1933) combinaven amb mestratge el foto muntage precisament en l'àmbit més específic del muntatge d'imatges en moviment -el cinema-. Gairebé al mateix temps, a Alemanya, artistes com Kurt Schwitters col·locaven el fotocollage i el foto muntatge en el centre de la seva pràctica artística, i uns altres com John Heartfield (1891-1968) o Max Burchartz (1887-1961) ho incorporaven a la seva obra per criticar al règim nacionalsocialista, en ple ascens en els anys trenta. Els holandesos César Domela-Niewenhuis (1900-1992), Paul Schuitema (1897-1973) o Piet Zwart (1885-1977), van aprofitar l'extrema eficàcia del foto muntatge per als seus anuncis publicitaris dels productes més diversos i per al disseny de publicacions i revistes.
A les imates, a dalt, Ródchenko, "Jim Dollar", Editorial Estatal, Moscú 1924 i a sota, "Vivimos", 1931 de Sutnar.