Ulrike Ottinger (Constança, Alemanya, 1942) és artista, directora cinematogràfica, fotògrafa i una figura clau del nou cinema alemany (Neuer Deutscher Film o Das Neue Kino), que va començar a finals dels seixanta i va durar fins ben entrada la dècada dels vuitanta. El moviment donava veu a una generació alienada que va arribar a la majoria d’edat immediatament després de la Segona Guerra Mundial, i explorava la identitat nacional, política i cultural. Pionera feminista, Ottinger va incorporar la sexualitat, el cos i la música a la seva obra com a trets identificadors de la nova actitud encarnada per aquest moviment.Del 27 de juliol al 4 de setembre de 2019 el MACBA projectarà Freak Orlando (1981), una farsa delirant que presenta un viatge en el temps estructurat en cinc episodis. Classificada per Ottinger com a Welttheater (teatre del món), pretén resseguir la història de la humanitat des dels orígens fins al present, posant l’èmfasi en els prejudicis, la incompetència, l’ànsia de poder, la por, la bogeria, la crueltat i la vida quotidiana. Amb gran ironia, Ottinger revisita la novel·la de Virgina Woolf Orlando: A Biography (1928), considerada una fita en la literatura modernista, feminista, queer i transgènere, que descriu la vida d’un poeta durant diversos períodes històrics, a través dels segles, en què va canviant de sexe. Els protagonistes d’Ottinger són una sèrie de «personatges desencantats» que recorden el carnaval dels marginats de la pel·lícula Freaks (1932) de Tod Browning i la fotografia de Diane Arbus. En aquest sentit, Ottinger combina la novel·la de Woolf amb l’estètica camp alemanya per fer-ne un teatre de la diferència.