Del 4 al 6 d'octubre, Matadero Madrid acull la primera edició de
Rayo. Festival d'arts visuals expandides, una trobada que transita entre els camps del visual i el sonor, i les seves múltiples interseccions. Rayo, que compta amb el suport de l'Ambaixada de Portugal i l'Ambaixada del Canadà a Espanya, neix amb la intenció de provocar i produir hibridacions audiovisuals en què artistes de diferents disciplines treballen junts per crear noves peces escèniques que es presentaran en directe durant el festival. El festival es desenvoluparà durant tres jornades en diferents espais de Cineteca Madrid ia Plaça Matadero.
Quan els formats deixen de tenir importància, el relat i l'experiència afloren per sobre de la forma. Per això,
Rayo promou discursos i experiències úniques. El festival no pretén impactar a través de la tècnica, sinó emocionar a través del visible, el sonor, i ho viscut. Els músics, cineastes artistes visuals, vjs,
performers o creadors 3D que participen en aquesta primera edició treballen el mitjà visual des de perspectives i eines diferents, però amb un objectiu en comú: expandir l'experiència audiovisual més enllà de la pantalla.
Cada artista d'aquesta primera edició prové d'un
background diferent i posa en diàleg la seva creativitat i disciplina amb la d'altres creadors i creadores, ampliant així els límits del seu treball fins marges insospitats. Un dels plats forts del festival serà la col·laboració de la performer i músic canadenc i establerta a Berlín Peaches amb el col·lectiu 3D establert a Nova York Pussykrew, que escanejarà -literalment- a l'artista per crear el seu alter ego virtual en directe sobre l'escenari.
En
Rayo participaran també l'artista visual italiana Rosa Barba, que utilitza el mitjà cinematogràfic com una eina per crear instal·lacions audiovisuals, o el cineasta portuguès Pedro Costa, que expandeix el seu treball cap a l'espai escènic, col·laborant amb
Os músicos do Tejo per desenvolupar la peça
as Filhas do Fogo. Al seu torn, el vj i artista visual portuguès Pedro Maia, que treballa en 16 mil·límetres, crearà un context visual en temps real als experiments electrònics del músic berlinès Robert Lippok; i l'artista Bruce McClure porta a l'extrem aquest format 16 mil·límetres, valent-se del mateix per crear performances audiovisuals de gran intensitat. Aquests són només alguns exemples dels relats que es proposaran durant la primera edició del festival
Rayo. Relats que parteixen del visual per arribar a un lloc més complex, nou, entrellaçant-se amb les possibilitats del so i del que escènic.