728x90

Exposicions

El Museu d'Història de Catalunya presenta "Lola Anglada, poderosa memòria"

El Museu d\'Història de Catalunya presenta \
bonart barcelona - 01/07/12
Des del 28 de juny i fins al 24 de setembre del 2012, el Museu d’istòria de Catalunya de Barcelona presenta l’exposició Lola Anglada, poderosa memòria, una mostra de les il·lustracions més compromeses de la dibuixant durant la Guerra Civil. Per a molts, Lola Anglada sempre serà recordada com una gran il·lustradora i dibuixant, amb una fèrtil obra de contes d'autors varis, com ara Perrault o Wilde, o la famosa i alabada trilogia cronològica composta per Margarida (1928), Monsenyor Llangardaix (1929) i Narcís (1930). Però com la de molts artistes, l'obra d'Anglada també conté una part desconeguda que moltes vegades contrasta plenament amb l'espectre més popular del llegat del personatge. Aquesta exposició que ara acull el Museu d’Història de Catalunya, i que es podrà visitar fins el 24 de setembre, vol donar a conèixer la part més com­promesa i desconeguda de l’obra de Lola Anglada: Els dibuixos que, a mode de reportatge viu, il·lustren el dia a dia de la Guerra Civil: milicians i milicianes, bri­gadistes internacionals, anarquistes, gent del Comissariat de Propaganda, gent del carrer i també els altres, aquells que iniciaren i guanyaren la guerra: falangistes i requetès, així com gent del carrer i criatures saludant amb el braç alçat. Així, recull la seva col·laboració amb el Comissariat de Propaganda de la Generalitat de Catalunya amb la creació i il·lustració del conte El més petit de tots, personatge que es va con­vertir en mascota de la lluita a favor de la República També els dibuixos i les il·lustracions per a la revista de marcat caire nacionalista Nosaltres Sols! i la  seva participació en actes i moviments en defensa dels exiliats i empresonats catalans. La seva col·laboració en revistes escrites i dirigides majoritàriament per a les dones i les joves de l’època, així com algun dels seus contes amb protagonistes femenines  també evidencia la relació de l’artista amb el  feminisme. L’exposició, de la qual en són comissàries Núria Rius Vernet i Teresa Sanz Coll,  permet copsar l’altra cara d’aquesta artista compromesa amb el catalanisme i amb els proble­mes socials dels anys de la Dictadura de Primo de Rivera, de la República i de la Guerra Civil, durant la qual col·laborà activament en defensa de les idees republicanes. Lola Anglada Sarriera (1892-1984) fou la il·lustradora catalana més prolífica dels anys vint, la primera dibuixant professional d’Espanya i la primera a il·lustrar revistes com Cu-cut!, En Patufet, Virolet i La Mainada. Acabada la Primera Guerra Mundial, es traslladà a París on col·laborà amb els seus dibuixos en diferents editorials i on féu amistat amb Francesc Macià, futur president de la Generalitat de Catalunya. Dona catalanista i republicana, compromesa amb el seu art i amb la societat del moment, fou una de les artistes més actives i de més renom abans i durant la guerra civil, especialment després de crear el personatge El més petit de tots. Acabada la guerra, no es volgué exiliar i s’hagué d’amagar a Tiana per no ser empresonada. Allà va viure i treballar la resta de la seva vida. Artista polifacètica, Anglada fou, a més, d’il·lustradora, escriptora, dibuixant, decoradora, pintora, ceramista, escultora... Per a ella, cap art no tingué secrets. Gran part de la seva producció artística i els seus béns immobles els llegà a la Diputació de Barcelona, perquè volia que la seva obra sempre romangués a Catalunya. L’artista, declaradament republicana, catalanista i crítica amb la submissió de les dones de l’època, sempre fou lleial al seu compromís amb la República, mantingué una gran passió per Catalunya i tant la seva vida com la seva obra reclamen una mirada feminista. A la imatge, detall de la portada de la revista "La Nuri" dirigida per Lola Anglada, 1925-1926.    
Banner Didier 180 x 180 pxBW24_Revista-Bonart_3

Et poden
Interessar
...

Bonart_banner-1280x150_FONS-AVUI-90