L'arxiu complet de Joan Colom (Barcelona, 1921), format per més de 9.000 fotografies en paper, a més de negatius, una pel·lícula de 8 mm i tota la seva documentació, ingressa al Museu Nacional d'Art de Catalunya per voluntat del propi fotògraf.
El conseller de cultura de la Generalitat de Catalunya, Ferran Mascarell, el president del MNAC, Miquel Roca, i el director del MNAC, Pepe Serra, han explicat avui l’acord en una roda de premsa a la qual també ha assistit Joan Colom.
Colom és el gran renovador de la fotografia de la postguerra espanyola i l'autor més representatiu de l‘anomenada “nova avantguarda” dels anys 1950-1960, juntament amb Català Roca, Miserachs, Maspons, Masats, Forcano, Colita i Leopoldo Pomés. La col·lecció que ara ingressa al museu nacional conté tota la seva obra: des de les fotografies realitzades entre 1958 i 1961, quan el fotògraf s'endinsa regularment al Barri Xino de Barcelona per copsar furtivament imatges dels seus carrers, escenes compromeses del negoci de la prostitució, els nens que juguen o deambulen, i els personatges peculiars amb els quals es troba; fins als reportatges que el fotògraf va realitzar al barri del Somorrostro, al Born, o els que va dedicar al tema dels braus.
Cap al 1959, i per poc temps, Colom va alternar el seu treball fotogràfic al Barri Xino amb l’ús d’una càmera de 8 mm. L’arxiu de Joan Colom també conté aquest material filmat, uns quants rotlles en blanc i negre, que el fotògraf va empalmar posteriorment en una única bobina que dura 25 minuts.
El gran tema de Joan Colom és sempre el carrer i els personatges que el transiten. El resultat són unes imatges que combinen la vida dels barris, sovint marginal, amb el fotoreportatge modern.
Colom va abandonar voluntàriament la fotografia el 1964 i no va tornar-hi fins als anys 1990. També formen part de l'arxiu que ara ingressa al MNAC les imatges en color, la majoria inèdites, realitzades a partir d'aquells anys i fins a pràcticament l’actualitat. Gràcies a no dedicar-se a la fotografia com a professió, Joan Colom va poder realitzar la seva obra lliure de condicionaments i sense més límits que els que marcava la seva audàcia i la seva aguda mirada.
El MNAC, que el 1999 va organitzar l'exposició El carrer. Joan Colom a la sala Aixelà, 1961, comptava ja en els seus fons amb les 50 imatges originals que van formar la mostra a la qual fa referència el títol, propietat de l'Agrupació Fotogràfica de Catalunya; així com amb una altra sèrie de 17 fotografies comprades per la Generalitat de Catalunya a finals dels anys 1990.
És a partir d'aquell moment que comencen a arribar els premis: el Nacional de Fotografia, el 2002; la Medalla d'Or al Mèrit Cultural concedida per l'Ajuntament de Barcelona, el 2003, o el Premi Nacional d'Arts Visuals de la Generalitat de Catalunya, el 2005.
L'arxiu de Joan Colom, que gràcies al seu ingrés al MNAC passa a ser públic i queda a la disposició d'investigadors, museus i institucions que el desitgin consultar, és fonamental per entendre la fotografia dels anys 1950 i 1960, i enriqueix la col·lecció de fotografia del MNAC, una col·lecció que compta amb unes 6.500 obres dels segles XIX i XX i que comprèn des dels inicis de la fotografia fins a la fotografia contemporània.