Del 29 de setembre (19.30 h) a l’11 de novembre del 2012, l’Espai Mas d’en Dorra de Fortià presenta Destil·lacions de Jordi Gispert.
Nascut a Salt en el si d’una família de pintors artesans, va decidir seguir aquest ofici i el practicà durant uns anys. Tot i que va acudir als cursos de l’Escola de Belles Arts de Salt, és un artista autodidacte i en la seva obra sempre hi ha molt present tot el bagatge adquirit en els anys de pràctica de l’ofici d’artesà de la pintura. Des de la seva primera exposició individual feta l’any 1968 ha fet multitud d’exposicions individuals i col?lectives. La seva obra s’ha exposat a Girona, Salt, Olot, Garriguella, la Jonquera, la Pera, Vilajuïga, Torroella de Montgrí, Castelló d’Empúries, Barcelona i tamb a Noruega concretament a Sandefjord; a Italia a Onore; a Andorra; al Regne Unit a Sothampton i a Winchester; també al Japó, concretament a Osaka. Més enllà de l pintura s’ha interessat per l’escultura i el gravat i té obra pública entre la qual sobresurt la seva escultura monumental Mururoa 95 instal?lada a Salt. Els darrers anys ha participat diverses vegades a la Fira d’Art Madrid, a totes les edicions de la Ruta de l’Art de Castelló d’Empúries i ha ocupat espais emblemàtics com el monestir de Sant Quirze de Colera. Amb estudi a cavall entre Salt i Garriguella és un dels autors ressenyats en el Diccionari Biogràfic de l’Alt Empordà d’Inés Padrosa i també en el llibre Emocions, sentiments, sensacions. Pintors i escultors de l’Alt Empordà, 1839?1959 d’Alicia Viñas.
Antoni Tàpies, tot parlant de Joan Miró en un text de l’any 1969 que va servir de pròleg a una obra de Yves Bonnefoy sobre aquest artista, fa notar que hi ha tot un seguit de lliçons que la pintura de Miró ens ensenya: “...Que cal de tornar a buscar la puresa, la innocència del primer dia. Que hem de tornar a trobar les fonts netes sinó volem perdre’ns en unes solituds, pretensioses, plenes de falsedat i de mentida. Que la vida és lluita i sobretot renovació. Que sota el sol mediterrani l’excessiu aplom de la sensatesa ha de ser equilibrat per una sana i irracional exaltació pagana”. Si pensem en allò que té de particular la pintura actual de Jordi Gispert podríem dir que, en bona part, el que deia Tàpies en parlar de Miró se li podria aplicar perfectament. Perquè les obres que configuren l’exposició titulada Destil·lacions són una lliçó d’equilibri entre allò de previst, buscat o imposat en pro d’una exigència compositiva i allò sorgit automàticament, per accident, allò que és fruit de l’atzar, allò que prové del desig de redescobrir les possibilitats expressives d’alguns processos i d’alguns materials. Com el ceramista que expectant es prepara per veure el resultat de la cuita quan obre el forn perquè, malgrat que ha intentat preveure quin serà l’efecte del foc sobre la matèria, sap que l’actuació de l’atzar hi serà present, Gispert busca la sorpresa per la reacció dels materials amb els quals treballa i incorpora aquests accidents a la seva obra. La profunditat que donen les veladures; la força dels regalims, craquelats i gratats; l’elegància que confereix la presència de daurats i de vermells; l’amplitud de registres que transmet la simfonia de textures ens apareixen com símptomes d’aquella innocència primera i també com un exercici de renovació. Perquè parlar de l’obra d’en Jordi Gispert ens obliga a parlar d’un artista que transgredeix els gèneres i que pinta uns paisatges que en realitat són natures mortes o que tenen un plantejament pictòric que es correspon més a aquest gènere que no al del paisatge. Davant les seves peces, ens adonem que, més que haver penetrat a través de retina, tenen quelcom de tàctil, d’aprés a través del fregadís de l’artista amb el món que l’envolta. En l’actual exposició a l’Espai Mas d’en Dorra Jordi Gispert ens presenta un seguit de peces que ell anomena Avions, un joc de formes primitives, sorgides espontàniament, extretes de l’inconscient, formes elementals que transmeten ingravidesa, que han estat destil?lades fins a aconseguir que siguin espirituoses, que siguin contundents i, paral?lelament, tendeixin a evaporar?se, a surar. Destil·lacions és una exposició que ens permet veure un Gispert madur, potent, que desprèn sensualitat, que respira optimisme i que, a través de la vista, ens transmet tota mena de sensacions tàctils i ens ofereix unes composicions magistrals perquè estan depurades, perquè tenen aquella innocència del primer dia, aquella sana i irracional exaltació pagana destacada per Antoni Tàpies en parlar de Joan Miró.
A la imatge de Josep Algans, una obra de Gispert.