El 15 d'octubre, a les 19h, Ivorypress Publishing House presentarà el llibre Per què importa l'arquitectura, de Paul Goldberger, el segon volum de la col · lecció Ivorypress Essential. L'acte comptarà amb la presència de l'autor, del arquitecte Norman Foster, l'arquitecte i catedràtic de Projectes a l'ETSAM, Luis Fernández-Galiano, autor del pròleg del llibre, i d'Elena Ochoa Foster, fundadora i directora general de Ivorypress.
Aquesta edició és la versió al castellà de Why Architecture Matters, un text publicat el 2009 per Yale University Press en què Goldberger posa de manifest com i per què l'arquitectura ens afecta tant emocional com intel·lectualment. La traducció de Jorge Sainz, en diàleg amb l'autor, ha enriquit i matisat el biaix més localista del text original, dotant-lo d'un to i un enfocament més universals. Fidel a la seva prosa clara i concisa, Goldberger elabora un tractat en el qual explica com l'arquitectura no només ens proporciona refugi, sinó que configura de manera singular la nostra relació amb l'espai i el temps. L'arquitectura contribueix a construir llocs significatius que són portadors de la nostra memòria col·lectiva i que tenen, per tot això, un profund valor simbòlic, cívic i ètic. El volum no és un treball d'història de l'arquitectura, ni una guia d'estils arquitectònics, ni un diccionari d'arquitectura, si bé té elements dels tres.
L'estil de Goldberger, de conviccions tan eclèctiques com ferms-tal com assenyala Luis Fernández-Galiano en el seu pròleg-aconsegueix salvar la bretxa entre les arquitectures patrimonials que són del gust de gairebé tothom i les d'avantguarda, més difícils d'acceptar . "La seducció de la prosa de Goldberger ha de trobar en el seu arrelament urbà i en la seva absència de dogmatisme, que li permet entrar en ressonància amb el pols de la ciutat", explica Luis Fernández-Galiano. D'aquesta manera, Goldberger acosta al públic profà els secrets d'una disciplina que habita sempre en el llindar de l'estètica i la funcionalitat.
Paul Goldberger (Nova Jersey, Estats. Units., 1950) ha estat qualificat per The Huffington Post com "la figura principal de la crítica arquitectònica". Va començar la seva carrera a The New York Times, on el 1984 va obtenir el Premi Pulitzer en la categoria de crítica, la més alta distinció del periodisme nord-americà. Des 1997-2011 va ser el crític d'arquitectura de The New Yorker, on escrivia la seva coneguda columna The Sky Line. Actualment és col·laborador de Vanity Fair. Ocupa la càtedra Joseph Urban d'Arquitectura i Disseny de The New School (Nova York), universitat de la escola de disseny i arquitectura, la Parsons, ha estat també degà.