Durant els mesos de setembre a desembre, Matadero Madrid presentarà una intensa programació vertebrada al voltant de les arts visuals i la programació musical i els festivals de cultura digital. Noves exposicions, concerts, experimentació sonora, pensament crític, electrònica visual i molt més.
El nou curs arrencarà amb música a l'aire lliure a Matadero Madrid. El cap de setmana del 13 i 14 de setembre, tornarà un clàssic de la programació estival del centre, els concerts gratuïts a la Plaça Escorxador, sota el nom de La Plaça Rentrée, amb una programació comissariada per José Luis Villalobos. Divendres 13, comptarà amb les actuacions de l'eclèctica Dj Titi Calor, el col·lectiu londinenc multidisciplinari CURL i el productor i Dj Parris, un dels secrets més ben guardats de l'escena club londinenca. Dissabte 14, tindrem a la productora BFlecha en directe i al productor californià Dam-Funk, un dels reis indiscutibles del Modern-Funk.
El 21 i 22 de setembre, torna també a Matadero Festival Consciència Afro, un espai per a la trobada, l'afectivitat, el pensament i acció política de la comunitat afrodescendent, africana i negra a Espanya a través de les seves cultures. Aquest any celebrarà la seva quarta edició amb el 'pensament' com a eix vertebrador i comptarà amb la presència de personalitats com Kemi Seba, Saari Bibang, Kumar Sublevao, Odome Angome o Elisa Rues, entre d'altres.
Del 26 al 29 de setembre, arribarà la segona edició de Animario. Festival Internacional d'Animació Contemporània de Madrid. Organitzat per Matadero Madrid i Cineteca amb el patrocini del centre comercial Plaza Riu 2, el festival referma la seva aposta presentant novetats internacionals i revisitant a grans autors contemporanis.
Com a novetat, Animario incorporarà, per primer cop, una Secció Competitiva internacional. L'animació basada en la realitat, amb temes com el colonialisme, visions de gènere, emigració i ecologia, al costat de ficcions personals i insòlites, algunes basades en obres literàries o de còmic ja existents i un cicle especial sobre animals en l'animació, es donaran cita en aquest festival que porta a Madrid algunes de les propostes més sorprenents de l'escena internacional actual, sense oblidar a creadors i creadores veteranes l'obra segueix vigent.
Transitant entre els camps del visual i el sonor, i les seves múltiples interseccions, Cineteca i Escorxador Madrid presentaran RAIG. Festival d'Arts Visuals expandides, del 3 al 6 d'octubre, amb el suport de l'Ambaixada de Portugal i l'Ambaixada del Canadà a Espanya. El festival busca provocar i produir hibridacions audiovisuals en què artistes de diferents disciplines treballen junts per crear noves peces escèniques.
Un dels plats forts del festival serà la col·laboració de la performer i músic berlinesa Peaches amb el col·lectiu 3D establert a Nova York Pussykrew, que escanejarà -literalment- a l'artista per crear el seu alter ego virtual en directe sobre l'escenari. En RAYO participaran també l'artista visual italiana Rosa Barba, el cineasta portuguès Pedro Costa costat de Us Músics do Teixeixo, el vj i artista visual portuguès Pedro Maia en col·laboració amb el músic berlinès Robert Lippok; o l'artista Bruce McClure, entre d'altres.
La celebració del festival RAIG no serà l'única cita de la tardor per als amants de l'experimentació sonora i visual. Del 17 al 20 d'octubre, després de tretze edicions a Gijón, el Laboratori d'Electrònica Visual (L.E.V.) arriba a Madrid per oferir quatre jornades plenes d'experiències de creació audiovisual úniques i avantguardistes en un nou projecte amb vocació de continuïtat: L.E.V. Escorxador. Organitzat per Escorxador Madrid en coproducció amb Cineteca Madrid i la plataforma Datatron, el festival oferirà espectacles audiovisuals, concerts, performances, instal·lacions i experiències sonores. Al cartell, trobem artistes internacionals com Morton Subotnick acompanyat d'Alec Empire i Lillevan, Francisco López, Aixa Devi, Ryoichi Kurokawa, Plaid, SPIME.IM, Sega Celler, Tensal, HP, emptyset, Nkisi, Charlie Hope, Kelly Moran, Alessandro Cortini, Eli Keszler i Nate Boyce.
Del 21 al 23 de novembre, la segona edició de Tentacular. Festival de Tecnologies Crítiques i Aventures Digitals, comissariat per Julia Kaganskiy i José Luis de Vicente, es configurarà com un espai per a reflexions incòmodes, projectes creatius impredictibles i investigacions no acadèmiques per explorar les implicacions de la 'extremofilia', aquest amor pel extrem tan característic de la societat actual. Tres dies de conferències, xerrades, debats i altres activitats per a reflexionar sobre els límits de la possibilitat, els valors atípics i les oportunitats inimaginables que poden portar perquè la vida floreixi.
El programa Profunditat de Camp, destinat a la producció, mostra i estudi de la pràctica audiovisual contemporània, acollirà tres retrospectives d'Ana Vaz (Brasil, 1986), Laida Lertxundi (Bilbao, 1981) i Manon de Boer (Índia, 1966).
Fins al 6 d'octubre, la mostra amb el treball d'Ana Vaz, entre l'etnografia i l'especulació, explorarà les relacions entre mite i història, cultura i natura, el "jo" i "allò altre", els paisatges salvatges i els paisatges civilitzats. Del 25 d'octubre al 15 de desembre, es presentaran les pel·lícules de l'artista bilbaïna amb seu a Los Angeles Laida Lertxundi, treballs que combinen el rigor conceptual amb el plaer sensorial i suposen exploracions seductores i autoreflexives dels llocs que grava. Per a això recorre a la pel·lícula de 16mm, l'ús de la fotografia, la música i imatges en moviment generades per l'atzar. L'última mostra de l'any reunirà els treballs de l'artista Manon de Boer, del 18 de desembre al 16 de febrer, que qüestionen el poder de les imatges en la seva capacitat d'experimentar les coordenades espai-temporals. Les seves últimes obres prenen com a punt de partida el seu interès pels processos d'aprenentatge, tant col·lectius com individuals, per aprofundir en la potència transformadora de les pràctiques artístiques.