Del 16 de novembre del 2012 al 17 de febrer del 2013 la Fundació Tàpies presenta la mostra Antoni Tàpies. Col·lecció, # 4. Nova selecció d'obres del fons de la Col·lecció que ofereix un recorregut cronològic per les diferents etapes creatives de l'obra d'Antoni Tàpies, des de l'inici de la seva trajectòria a la dècada de 1940 fins a la producció més recent de la dècada del 2000. La tria fa un èmfasi especial en l'interès per l'objecte i en la naturalesa material de l'obra (Llit marró, 1960; Pantalons sobre bastidor, 1971), a la vegada que mostra una sèrie d'obres de la dècada de 1970 en què s'evidencia el compromís polític de l'artista en la lluita contra el règim franquista (Homenatge a Salvador Puig Antich, 1974). L'exposició també compta amb una representació d'escultures de bronze de la dècada de 1980, i es clou amb una mostra de peces en les quals es confirma l'interès de Tàpies pels materials extrapictòrics (Dues piles de terra, 2001) i per la naturalesa de l'art (Cara i dors, 2005). L'exposició Antoni Tàpies. Col·lecció, # 4 es completa amb la projecció de la pel·lícula de Pere Portabella Nocturn 29 (1968), amb guió de Pere Portabella i Joan Brossa, música de Josep M. Mestres Quadreny i execució al piano a càrrec de Carles Santos. Nocturn 29 es construeix a partir d'una sèrie de situacions o seqüències de durada irregular (en una de les quals Antoni Tàpies intervé amb un paper breu) que giren a l'entorn d'un tema -el retrat de la classe burgesa que el 1968 encara dóna suport al règim franquista- sense recórrer, però, a la continuïtat argumental. Lucía Bosé i Mario Cabré fan els papers principals. El film es projecta a l'auditori de la Fundació (Espai C).
A la imatge, Pere Portabella, Antoni Tàpies i Joan Brossa en el rodatge de la pel·lícula "Nocturn 29", Barcelona 1968.