Arxiu Bolaño. 1977-2003, exposició comissariada per Juan Insua (director del CCCB_LAB) i Valérie Miles (codirectora de Granta), és un homenatge a l’escriptor xilè Roberto Bolaño, quan es commemoren precisament els deu anys de la seva mort. L’exposició coincideix amb la setena edició biennal de Kosmopolis, La Festa de la Literatura Amplificada, que tindrà lloc al CCCB del 14 al 16 de març de 2013. La mostra es podrà visitar des del 5 de març al 30 de juny del 2013.
La singularitat de l’exposició, més enllà de l’enfocament temàtic, el teixit museogràfic innovador i el diàleg amb el visitant, és la presentació de material inèdit de l’Arxiu dels Hereus de Roberto Bolaño. Novel·les, contes, poemes, quaderns, correspondència, fotografies familiars, la seva biblioteca personal, entrevistes, jocs d’estratègia i altres valuosos materials exhibits a la mostra constitueixen una primera exploració de l’Arxiu Bolaño que ens permetrà conèixer amb més profunditat l’univers creatiu de l’escriptor i contribuir a una lectura més lliure i fecunda de la seva obra.
El projecte ha estat concebut a partir de tres eixos temàtics entrellaçats que expressen algunes de les claus més perennes de l’univers creatiu de l’autor de Los detectives salvajes. El primer defineix una geografia concreta a través de tres ciutats, Barcelona, Girona i Blanes, on Roberto Bolaño va crear gairebé tota la seva obra; el segon presenta la seva cronologia creativa completant la publicació dels seus llibres, i el tercer permet aproximarnos als processos de treball de l’escriptor. El recorregut expositiu pren com a base aquests nuclis temàtics i els desenvolupa a través d’un pròleg, referència imprescindible als anys viscuts a Mèxic, i tres etapes precises: 1a) La universitat desconeguda. Barcelona 1977-1980; 2a) Dins del calidoscopi. Girona 1981-1985, i 3a) El visitant del futur. Blanes 1985-2003.
La visita a l’exposició és concebuda com una investigació detectivesca. El lector-visitant és el policia o detectiu sotmès a una sèrie de proves i jocs, no exempts d’humor i ironia. En la formalització de l’itinerari es dóna preferència a la metàfora del calidoscopi, a la qual el mateix autor es refereix en diferents passatges dels seus llibres. La mateixa escena amb diferents personatges, els mateixos personatges en escenes diferents.
A la imatge, Roberto Bolaño a Girona.