Les exposicions que es realitzaran entre els mesos de febrer i abril en alguns dels centres vinculats a l'Institut de Cultura de Barcelona (ICUB) son els següents:
La Virreina: Autoretrat Alberto García-Alix, del 7 de febrer al 5 de maig del 2013. La Virreina Centre de la Imatge acull la primera gran exposició monogràfica dedicada a Alberto García-Alix a Barcelona. García-Alix (Lleó, 1956) és un dels intèrprets més importants de la fotografia internacional contemporània. A través de la seva obra fotogràfica, audiovisual i escrita, l’autor ens introdueix en una dimensió emocional i autoreferencial que converteix tot el seu treball, mirat en conjunt, en un gran autoretrat expandit. Aquesta proposta expositiva, comissariada per Nicolás Combarro, pretén acostar-nos a la comprensió d’una part clau de la seva obra, marcada pel caràcter autobiogràfic i per l’esforç constant de mirar-se, de trobar-se amb si mateix a través de l’exercici fotogràfic. La mostra aplega una setantena d’obres, entre fotografies i vídeos, que permeten seguir l’evolució de la lectura del concepte d’autoretrat que García-Alix realitza al llarg dels seus més de trenta anys de carrera, tot traçant una línia que acompanya la mirada i la vida de l’autor que es mira i ens mira a través de les seves obres, invitant-nos a entrar en el seu particular univers en primera persona.
La Virrena, Bye-Bye Kabul del 27 de febrer al 21 d’abril. Guillermo Cervera (Madrid, 1969) és un dels fotoperiodistes més interessants del panorama emergent. Com a fotògraf, va començar a treballar al diari El Mundo el 1989. Va cobrir la guerra de Bòsnia com a freelance i va exercir el càrrec de fotògraf oficial de la plaça de braus de La Monumental, a Barcelona, durant gairebé una dècada. El 2008 va viatjar per primera vegada al Pakistan i va visitar l’Afganistan, que estava patint un ressorgiment de la insurgència talibana. Precisament arran dels conflictes desfermats després de l’atac terrorista de l’11-S, emergeix la seva primera obra de maduresa. Des d’aleshores, en una progressió increïble, ha publicat fotoreportatges a La Vanguardia, El Mundo, The New York Times, The New Yorker i Newsweek, així com a les edicions nord-americana, francesa, japonesa i espanyola de Marie Claire. Guillermo Cervera ha visitat Kabul unes vuit vegades i ha explorat els racons més perillosos de l’Afganistan. Bye-Bye Kabul és el revers d’un conte oriental, polit pel temps i la imaginació del lector. Consta de 47 fotografies preses al llarg de quatre anys, i mostra com una civilització tan ancestral, impermeable i tradicional és capaç de percebre inqüestionables avenços socials i tecnològics occidentals com a anècdotes temporals. Ricard Mas és el comissari de l’exposició.
Fabra i Coats, centre d’art contemporani: Peter Downsbrough, del 22 de febrer al 19 de maig del 103. Des de 1968, l’artista conceptual Peter Downsbrough (1940, New Brunswick, Nova Jersey, EUA, actualment resideix a Brussel·les) ha produït 101 llibres. Per primera vegada al nostre país, l’exposició THE BOOK(S) fa un extens repàs a aquest impressionant component de la seva obra. Peter Downsbrough forma part d’aquella primera generació d’artistes -on també s’inclouen Robert Barry, Sol LeWitt i Lawrence Weiner a Nova York, i John Baldessari, Ed Ruscha i Allen Ruppersberg a Califòrnia- que utilitza el llibre com a format alternatiu per presentar el seus treballs. Des del començament, ha dotat a les paraules i als llibres d’una objectivitat, un caràcter d’espai, per no dir, d’una qualitat escultural. Es pot considerar que planteja, en conseqüència, el format llibre com un espai d’exposició per antonomàsia on contínuament configura noves reflexions, imatges, associacions, composicions i proporcions. L’exposició fa un repàs exhaustiu d’aquesta impressionant producció, presentant aquests 101 llibres dins 18 grans vitrines amb còpies separades per poder consultar-los. 30 d’aquests llibres han estat filmats i es podran veure en els curtmetratges que projectaran diferents monitors. A més a més, Peter Downsbrough ha desenvolupat, amb motiu d’aquesta ocasió, nous treballs per l’espai d’exposició.
La Capella: Síndrome, finals de febrer a finals d’abril. Context, maneres i estructura. Formes de producció artística a Estocolm ara amb els artistes Petra Bauer, Åsa Cederqvist, Goldin + Senneby, Carl Palm i Lina Persson. Entrevistes amb Sara Arrhenius, directora de Bonniers Konsthall; Catrin Lundqvist, comissaria a Moderna Museet; Magdalena Malm, directora de Statenskonstråd; Lisa Rosendahl, directora de IASPIS, i Katarina Sjögren, directora de Crystal Gallery. Síndrome proposa una aproximació variable a un context específic: la creació artística a Estocolm. La capital de Suècia, un dels exemples de la societat del benestar, té i ha tingut durant moltes dècades una estructura professional estable a l'entorn de l'art contemporani. Institucions amb llarga tradició, plataformes de nova definició, un sistema important de suport a la creació, universitats i espais educatius amb connexió i voluntat internacional i, també, una sèrie de propostes independents que van apareixent i desapareixent. I els artistes, sempre els artistes, com a element clau en la definició de tota l'estructura.
A la imatge, detall d'una fotografia d'Alberto García-Alix.