La Fundació Mapfre ha presentat el 31 de gener, les exposicions Luces de bohemia. Artistas, gitanos y la definición del mundo moderno i Impresionistas y postimpresionistas. El nacimiento del arte moderno. Obras maestras del Musée d’Orsay. Ambdues es podran visitar a les Sales Recoletos (Passeig de de Recoletos, 23. Madrid) fins el dia 5 de maig. La mostra, Luces de bohemia. Artistas, gitanos y la definición del mundo moderno, organitzada per la Fundacio Mapfre presenta els orígens de la bohèmia artística i la representació dels gitanos en l’art. A través d’un centenar d’obres mestres, d’artistes com Goya, Watteau, Gainsborough, Boucher, Teniers, Corot, Delacroix, Courbet, Manet, Degas, Sorolla, Sargent, Signac, Van Gogh i Picasso, entre altres, s’explica l’historia de la creació de la bohèmia artística, i com aquesta historia es barreja amb el prestigi artístic de gitanos i sense sostre.
L’exposició compta amb préstecs de les més prestigioses institucions internacionals, entre les que destaquen l’Art Institute (Chicago), la New York Public Library, la Morgan Library and Museum i la Hispanic Society (Nova York), el State Hermitage Museum (San Petersburg), el Musée d´Orsay, el Musée du Louvre i el Centre Pompidou (París), la Real Academia de Bellas Artes de San Fernando (Madrid), el Museu Picasso (Barcelona), el Museo Van Gogh (Amsterdam) o la Tate (Londres). L’exposició Impresionistas y postimpresionistas. El nacimiento del arte moderno. Obras maestras del Muséed’Orsay presenta per primera vegada a l’Estat espanyol una selecció de 78 obres mestres, que tracen la historia del naixement de l’art modern. Aquesta exposició és continuació de la important mostra que la Fundació Mapfre va dedicar el 2010 al naixement del moviment impressionista. En ella es presenta el que va passar després d’aquella gran revolució, quan les aportacions plàstiques de l’impressionisme s’assimilen i es desenvolupen a través de diferents llenguatges pictòrics, anomenats postimpressionistes, que obren el camí cap a les avantguardes del segle XX. L’exposició s’inicia amb les primeres sèries de Monet (Almiares final del verano y Efecto de viento-secuencia de los álamos-, a Las catedrales de Rouen, Londres, el Parlamento, oel Estanque de nenúfares, armonía verde), i acaba amb els treballs decoratius de Vuillard, Jardines Públicos. Entre ambdós fites es presenta l’obra de Renoir, el desenvolupament del neoimpressionisme, amb obres de Seurat, Signac o Pisarro; el constructivisme de Cézanne; el retrato de los bajos fondos, de Toulouse-Lautrec; la huida de Gauguin y sus amigos a Bretaña; la creación del grupo de los Nabis, con Serusier, Maurice Denis, Bonnard o Vallotton, i la locura de Van Gogh en Arles
A la imatge, "Portrait de l'artiste" de Vincent van Gogh. 1887. Museu d'Orsay. Paris. Donat per Jacques Laroche l'any 1946. © RMN-Grand Palais (musée d'Orsay) / Gérard Blot