Art Madrid va tancar les seves portes el diumenge dia 17 de febrer amb un gran èxit de públic i de vendes. Tots els dies, la nau de l'àtic de Chamartín ha registrat un ple gairebé absolut, amb més de 35.000 visitants en total, la qual cosa demostra l'encertat del canvi d'ubicació de la fira i que ha permès superar àmpliament les previsions de l'organització. Com a resultat d'aquesta afluència, el ritme d'adquisicions d'obres ha anat creixent amb el pas dels dies, tancant-se moltes d'elles els últims dies.
En un moment de grans transformacions al mercat de l'art, Art Madrid ha vist confirmada la seva aposta pel canvi de model, tant pel trasllat a la seva nova ubicació, com per la seva major exigència de qualitat en un format més reduït. En aquest sentit, segons l'enquesta realitzada al tancament diumenge passat entre les 40 galeries assistents, la majoria afirma haver augmentat les seves vendes per sobre de les seves expectatives, donada la situació actual. De nou han estat els col·leccionistes privats d'art contemporani espanyol, molt fidels al certamen, els qui han protagonitzat les compres. Els canvis, pensats per ajustar-se millor als interessos de les galeries, han afavorit també a col·leccionistes i visitants, per la comoditat i facilitats d'accés a la cèntrica Estació de Chamartín. Al costat de tot això, la fira doblegarà la seva presència anual, amb la següent convocatòria en el mes de novembre. Amb això es pretén que les galeries i, per tant, els seus artistes tinguin una major presència en dues dates essencials per al mercat de l'art. La gran quantitat de visitants, en part procedents d'altres comunitats autònomes i de l'estranger, converteixen a Art Madrid en una cita ineludible en l'anomenada "setmana de l'art", quan milers de col·leccionistes, professionals, mitjans de comunicació i afeccionats a l'art contemporani acudeixen a la capital madrilenya.
En aquest sentit, de l'interès suscitat pels canvis dóna idea l'acreditació en la fira de més de 300 periodistes nacionals i internacionals. En el mateix sentit d'atendre als moviments del mercat de l'art, i seguint les tendències actuals d'algunes prestigioses fires internacionals, que separen l'art contemporani del realitzat en els s. XIX i XX -com succeeix amb The Armory Xou, Frieze o Maco a Mèxic-, Art Madrid Fira S.L. (organitzadora d'Art Madrid) presenta el projecte Art Madrid Mestres. Es tracta d'una nova fira, que se celebrarà del 24 a 28 d'abril de 2013 també en l'àtic de Chamartín, i que oferirà una selecció de pintura, escultura, fotografia i gràfica dels segles XIX i XX, amb preferència pels treballs creats fins als anys 70 d'aquest últim segle.
Els col·leccionistes que acudeixen a la fira són molt fidels a una sèrie d'artistes espanyols de les avantguardes de mitjan el segle XX però també els agrada apostar pels joves valors. Així, quant a les vendes, hi ha hagut públic per a tots els mercats. S'han venut des de les obres més assequibles (obra gràfica, petites peces) fins a l'art més jove, però també obres de gran col·leccionisme. En aquest sentit, les adquisicions s'han enfocat d'una banda als grans noms de les avantguardes espanyoles (Tàpies, Pijuán, Canogar, Rierol, Mompó, Chillida, Feito, Saura, Grau Santos,..., incloent diverses obres de Miró), i per un altre a peces de generacions posteriors, com Valdés, Plensa o Carmen Calvo, o dels joves valors: Héctor Francesch, Fabio Camarotta, Samuel Salcedo, María Treviño, Situat Mújica, Xurxo Gómez Chao, Miguel Piñeiro, Paco García Vaixells, Arturo Nou, José Moñú, Carmen Bustamante, Egar Plans o José Ramón Lozano, amb els seus espectaculars rostres, entre uns altres. Així mateix el programa One Project, comisariado per Javier Rubio Nomblot, ha estat tot un èxit de vendes, amb el públic omplint cada dia la part final de la nau de Chamartín, i totes les galeries han venut peces dels seus artistes -Marcel Camps, Jorge Usán i Fany Kano, Evelyn Hellenschmidt, Etienne Krähenbül, Tonia Trujillo, entre uns altres-, a més dels llibres d'artista de la galeria Fila Tina o de José Ferrer, un dels quals més peces ha venut.
Un altre artista destacat ha estat Belin, que ha venut no només el mur de 10 metres en el qual ha estat treballant durant la fira -i que s'ha convertit en la peça més fotografiada d'Art Madrid-, sinó també altres treballs a l'oli dins del seu propi stand. A part de les galeries, els visitants a la fira han pogut contemplar l'exposició de la dotzena d'escultures a l'aire lliure a l'esplanada exterior de la fira, que han ampliat l'espectre de peces exposades d'Art Madrid. Les peces són del grup Mínim Grande Gran, compost entre uns altres pels artistes Diego Canogar i José Luis Menéndez, l'espectacular escultura dels quals es va penjar del sostre de l'interior de la nau. D'altra banda, Art Madrid ha acollit una mostra de vestits dissenyats per Manuel Fernández i intervinguts per coneguts artistes, com el Genovés, Luis Gordillo o Rafael Canogar, entre uns altres, i dins del projecte Fashion Art., que busca l'adaptació entre disseny de moda i pintura, per crear amb un nou llenguatge, una obra plàstica total. El dijous i el divendres, els passadissos de la fira van acollir la performance La pell és un metall inestable, creada i dirigida per la coreògrafa Azahara Ubera Biedma.
A més dels presents físicament en l'àtic de Chamartín, altres 500 artistes poden dir que han participat en Art Madrid, gràcies a la iniciativa d'Art Ocult Madrid, que va completar un mural amb les seves dades de webs i blogs respectius, transformats en codis QR. En dates posteriors, tant la web d'Art Ocult Madrid (www.arteocultomadrid.com/) com la pròpia web d'Art Madrid, publicaran el llistat d'artistes. Aquells que no han pogut estar presents en la fira (i molts dels quals sí ho han fet) han pogut seguir seguir les novetats que s'anaven produint a través de la pàgina oficial d'Art Madrid (www.art-madrid.com), i els comptes de Twitter (@ArtMadrid13) i Facebook.
Durant els primers dies van visitar la fira diverses autoritats, entre elles Fernando Vilallonga, delegat de les Arts, Esport i Turisme de l'Ajuntament de Madrid; Isabel Rosell, directora general de Belles arts, del Llibre i d'Arxius de la Comunitat de Madrid; Lorena Martínez de Corral, Assessora d'Arts Plàstiques de la Comunitat de Madrid; Carlota Álvarez Basso, directora de programes de cultura contemporània d'Escorxador Madrid; Consuelo Císcar, directora de l'IVAM i Cristina Fontaneda, directora del Museu Pati Herreriano de Valladolid, així com una important representació del govern de Balears: Rafael Angel Bosch, Conseller de Cultura del Govern Balear; Joan Rotger, vicepresident de Cultura del Consell; Fernando Gilet, regidor de Cultura de l'Ajuntament de Palma; Bel Cerdà, directora general de Cultura i Catalina Sureda, directora insular de Cultural.
A la imatge, detall de l'obra de Salcedo a la Galeria 3 Punts.