Plastic Murs, carrer Dénia 45 de València, presenta la mostra individual de Jan Kalá, Bent Horizons, del 20 de setembre al 8 de novembre de 2019.
En paraules de Ricardo Forriols, "Fa poc més d'un segle, el biòleg i matemàtic D'Arcy W. Thompson escrivia que «la forma d'un objecte és un diagrama de forces» (On Growth and Form, 1917), de forces internes i externes que actuen sobre l'objecte en si modelant la seva forma, el nucli que permet que la cosa -el animal deia Thompson- pugui sobreviure en el món exterior, «ja que està format tant des de fora com des de dins». Em sembla que és un bon mirador per apropar-nos a les pintures del txec Jan Kaláb (1978) i, especialment, a algunes de les seves obres més recents que mostra per primera vegada a València.
Kaláb, format a l'Acadèmia de Belles Arts de Praga, va ser fundador de la DSK Crew en els anys noranta, quan el grafit va començar a irrompre en la llista de carrers i els trens de la recentment creada República Txeca, desenvolupant una trajectòria clàssica de writer sota la signatura "Cakes" per després, i durant una estada a Nova York, incorporar el tridimensional en la seva pintura urbana al esculpir lletres abstractes i enormes que s'instal·lava en els murs -en aquesta etapa signarà com "Point". Des de 2007 combina la realització d'intervencions i murals amb la pintura sobre llenç, insistint en unes formes geometritzants influenciades pel seu compatriota František Kupka, pioner de l'abstracció, que van de l'estratificació de plànols solapats i línies rectes a les corbes més subtils i dinàmiques , órficas, amb les que subratlla un ressò amorf i brillant com de gotes d'un líquid irisat.
Aquest treball amb la forma pot resultar senzill i obsessiu en les variacions, però sempre és en Kaláb molt elegant i fi, insistint en el joc entre la profunditat cromàtica, el temps de contemplació i el moviment de la mirada còmplice de l'espectador que ha de recórrer des diferents punts de vista cada peça, deixant-se arrossegar entre les capes per sumergise a l'interior dels seus camps de color. El cercle (o la forma circular) és potser la forma més complexa, la qual pel seu caràcter orgànic subratlla tant el de dins com ho de fora exemplificant aquell diagrama de forces de Thompson. Les seves pintures circulars, tant en 2D com les peces en 3D, s'estructuren sobre una acurada construcció de suports shaped canvas que condicionen i alhora "recullen" el pintat cap a les vores, fins i tot en els cants, i que de vegades s'articulen graciosament a conjunts de dues o tres peces de diferents mides.
El nom dels colors emprats o termes com gradient, medusa, buit, núvol, planeta, ull ... apareixen en els títols de les seves obres i dirigeixen el sentit del pintat cap el natural, el líquid, assumint un dinamisme òptic que reforcen l'elecció dels tons, les seves gradients i degradats, i la composició, l'estructura diagramàtica d'aquests quadres construïts com a formes biomòrfiques no cartesianes -en la seva superfície però també tridimensionalmente- que semblen dibuixar el resultat evolutiu de les forces internes i externes que han modelat el mateix suport i el seu nucli plàstic.
A la imatge, obra de Jan Kaláb.