El dijous 21 de març, a l’auditori del MACBA, se celebrarà l’acte de lliurament dels Premis ACCA 2012. Es tracta de la 29ena edició d’aquests premis que concedeix l’Associació Catalana de Crítics d’Art per mitjà de les votacions que els seus socis atorguen en assemblea. Enguany, el premi a la millor revista ha estat per bonart per “ la difusió, la reflexió i la crítica de l’art”.
S’ha atorgat el premi als Espais de Producció i de Creació a Can Xalant, de Mataró, un espai destinat a l’art i al pensament contemporani amb un futur incert. L’ACCA indica que “l’alcalde i el regidor de Cultura de l’ajuntament de Mataró no han donat cap resposta a l’anunci del premi per part de l’Associació”. L’any passat, el Premi ACCA 2011 va recaure en l’Espai Zero d’Olot, que va ser tancat. L’ajuntament d’Olot va instal·lar una exposició de pessebres en l’espai que abans estava destinat a l’art contemporani. L’ACCA es pregunta si el futur dels espais d’art contemporani catalans es acabar exhibint pessebres nadalencs.
Entre els premis concedits, cal esmentar, segons l’ACCA, l’aposta per l’art contemporani que fan artistes, institucions, galeristes, col·leccionistes i pensadors en un moment en què l’estat de precarietat afecta de manera tan greu l’àmbit de la cultura i, més encara, l’àmbit de les arts visuals. L’ACCA considera que “els dirigents polítics són els primers que demostren no tenir com a prioritat les pràctiques artístiques contemporànies i aposten per la tradició i el continuisme, per l’art del passat”. Des de l’ACCA es pensa que “l’única manera d’enfortir l’art d’un país és fixar-se en el passat per mirar endavant, tot comptant amb els artistes i els crítics del present, no quedar-se embadalits amb allò que els artistes del passat van fer. Si no es valora l’art català del present, els museus del futur quedaran orfes”. Es vol destacar, en aquest sentit, el Premi a l’artista Antoni Llena (per la seva exposició a la Galeria A34). Llena, l’any passat, va demostrar la incomprensió a què estan sotmeses les arts visuals actuals arran de la inauguració del seu Homenatge als Castellers a la plaça sant Miquel de Barcelona. També el premi a la col·lecció Cal Cego insisteix en la necessitat de preservar i fomentar l’art del present i no només valorar allò que s’ha fet en el passat.
Al costat d’aquests premis, cal ressenyar la diversitat dels guardons concedits a iniciatives patrimonials (el Museu del Modernisme), a exposicions realitzades a Catalunya (Cartografies contemporànies, al CaixaFòrum, o El Paral·lel, al CCCB) o al pensament, a través dels llibres publicats per Vicenç Furió i Jaume Vidal.
A la imatge, portada de "bonart" del mes d'agost/setembre del 2012 amb una fotografia de Carles Fontserè.