Albert Novellon, pintura i escultura en el sender de la utopia és el nom de l’exposició que l’artista terrassenc ofereix al Centre Cultural de Terrassa de la Rambla d’Ègara, 340 de Terrassa des del 4 d’abril fins al 9 de juny. Aquesta exposició compta amb el programa pedagògic dels Exploradors de l’art dins de l’acord de col·laboració, recentment signat, entre Unnim Caixa i Unnim BBVA.
A diferència de la retrospectiva que es va organitzar en el mateix Centre Cultural de Terrassa, ara fa uns quinze anys, amb obres de l’artista del període entre 1958 i 1997, en aquesta ocasió, Albert Novellon exposa, sota el títol Albert Novellon, pintura i escultura en el sender de la utopia, un recull de 24 pintures i 19 escultures del segle XXI.
L’exposició combina, amb perfecta harmonia, la pintura, l’escultura i la poesia. No obstant, no és la primera vegada que l’artista recórrer a la complicitat dels versos per acompanyar a les seves obres, com ja va fer amb Vine, Venusvenècia, a l’aigua amb poemes de Jordi Domènech o Núvols d’acer amb poemes de Feliu Formosa. En aquesta ocasió, serà la poesia de Jordi Badiella qui acompanyarà les obres de l’artista.
Albert Novellon és llicenciat per la Facultat de Belles Arts de Sant Jordi de Barcelona, amb estudis de gravat, pintura i escultura a l’Escola d’Arts Aplicades de Terrassa. Entre el 1979 i el 2006, l’artista es va dedicar a la docència. La seva trajectòria professional compta amb diversos reconeixements, com el Premi Eugeni d’Ors i Premi Rafael Llimona en el Concurs de Pintura Jove organitzat per la Sala Parés de Barcelona o el Primer Premi de la IX Biennal de Pintura Ciutat de Terrassa.
Novellon es considera del grup d’artistes que, influenciats per les corrents avantguardistes del segle XX, ha volgut experimentar amb l’art a la recerca d’experiències utòpiques. Creu, fermament, que l’artista participa de les transformacions socials fins al punt que és creador d’ideals i inventor de formes inèdites a través de les eines que li són pròpies, pinzells o escarpes. Aquest convenciment es veu clarament plasmat en la seva obra.
Les 19 escultures exposades, a banda de la seva rigidesa geomètrica, mostren l’aprofundiment pel que fa a la utilització dels poliedres platònics que Novellon representa tot ampliant la gama de materials amb fustes i conglomerats de l’entorn del massís de Sant Llorenç. Precisament, Plató fou qui va desxifrar algunes característiques com les quatre cares triangulars i quatre vèrtex del tetràedre; les sis cares i vuit vèrtex del cub o hexàedre o les dotze cares pentagonals i vint vèrtex del dodecàedre.
En l’apartat de pintura, quan Novellon agafa la paleta de colors i observa el cel, tot i no buscar-ho expressament, sembla que reti una mena d’homenatge al pintor William Turner amb els seus cels impressionants tan característics i, amb ell, al Romanticisme.
En el recorregut d’aquesta exposició, les obres estan ben acompanyades pels poemes Dies grecs de Jordi Badiella. Una combinació sorprenent de pintures, poemes i escultures que, de ben segur, no deixaran indiferent al visitant.