El Centre de Cultura Contemporània de Barcelona prepara del 22 de maig al 15 de setembre del 2013 l’exposició Pasolini Roma. Per a Pasolini, Roma no va ser només un decorat o un simple lloc de residència. Roma va tenir una existència física, carnal i passional, tant per a l’home com per a l’escriptor, el poeta, el cineasta. La trobada amb Roma fou per a l’autor com una gran història d’amor, amb les seves decepcions, les seves traïcions i els seus sentiments barrejats de passió i odi, les fases d’atracció i les fases de rebuig, d’allunyament i de retorn. Per al Pasolini polemista, analista de l’evolució de la societat italiana, Roma va constituir el seu principal espai d’observació, el seu camp permanent d’estudi, de reflexió i de lluita. Va ser a partir de les transformacions d’aquesta ciutat que tant va estimar, que va analitzar els canvis de la Itàlia i els italians dels anys seixanta i setanta. Hi ha una Roma anterior i una Roma posterior a Pasolini. Els seus escrits i les seves pel·lícules van crear un nou imaginari de la ciutat de Roma. Pasolini no es va acontentar amb integrar la ciutat com a teló de fons de les seves novel·les i les seves pel·lícules, sinó que va «refundar» Roma a través de la literatura i el cinema. Com a gran creador, va concebre un nou mite d’aquesta ciutat vaticana i política, dels seus barris i dels seus habitants. Petroli, la seva última gran obra literària, inacabada a causa del seu assassinat, constitueix l’últim escrit d’aquest mite. Així doncs, acostar-se a Pasolini a través de la seva relació amb la ciutat de Roma significa entrar a la vegada en tots els aspectes que la compongueren i la definiren: l’amistat, la literatura, la política, l’amor, el sexe i el cinema. L’exposició és el fruit d’una coproducció entre quatre institucions culturals europees, on es presentarà de forma consecutiva: CCCBde Barcelona, Cinémathèque Française de París, Palazzo delle Esposizione de Roma i Martin Gropius Bau de Berlín.