L’Ajuntament de Barcelona obrirà una línia de subvenció de 100.000 euros per a la millora de les infraestructures i de rehabilitació de les llibreries de la ciutat que s’emmarca en el paquet de 20 mesures que inclou el nou Pla de suport al comerç cultural de proximitat que s’ha presentat a la comissió de Cultura, Coneixement, Creativitat i Innovació. La iniciativa del govern té com a objectiu protegir i impulsar el treball que realitzen els comerços culturals de la ciutat, com llibreries, galeries, sales de música en viu, videoclubs, sales de teatre, establiments de venda d’artesania, espais de creació, antiquaris etc.
El pla, que s’integrarà en el Pla de Comerç de Barcelona, inclou 9 mesures de suport mitjançant ajuts econòmics i rebaixes fiscals. Manteniment dels ajuts i línies de suport per a millores infraestructurals i de rehabilitació d’espais orientades especialment a llibreries, galeries d’art, sales de música en viu, espais de creació i sales de teatre; estudiar la creació de línies de suport a millores infraestructurals i de rehabilitació per a cinemes orientats al suport a la creació local i a la versió original; ampliar el suport econòmic a iniciatives i projectes culturals promoguts per qualsevol espai o plataforma de comerç cultural de proximitat, en el marc dels ajuts i línies de suport al comerç; incorporar les xarxes de comerç cultural de proximitat com a prioritàries en les actuacions de dinamització integral de determinats territoris de la ciutat; introduir sistemes de rebaixa, bonificació o exempció fiscal en l’IAE i l’IBI per les iniciatives i establiments de comerç cultural de proximitat inclosos als territoris on es desenvolupin actuacions de dinamització integral; impulsar un acord per tal que l’administració estatal anul·li l’increment de l’IVA cultural, vigent des de setembre de 2012; fomentar que les administracions estatal i autonòmica apliquin rebaixes o exempcions fiscals als establiments de comerç cultural de proximitat; incorporar les xarxes de comerç cultural de proximitat al sistema de descomptes i avantatges del carnets culturals existents a Barcelona i posar en marxa un programa pilot que relacioni els establiments de comerç cultural de proximitat amb els centres d’ensenyament i el sistema d’equipaments culturals de la ciutat (museus, centres d’art, xarxa de biblioteques, xarxa de centres cívics, fàbriques de creació, espais de creació, espais de música en viu, sales de teatre, ...).
Per Jaume Ciurana, tinent d'alcalde de Cultura, Coneixement, Creativitat i Innovació de l'Ajuntament de Barcelona, "el desplegament d'aquest pla, treballat conjuntament entre les àrees de cultura, comerç, hisenda, urbanisme i representants dels districtes, garantirà l'accés a la cultura i la cohesió social i afavorirà el sentiment de barri. “El comerç cultural de proximitat -ha afegit- forma part de l'ecosistema cultural de la ciutat i és una prioritat estratègica d'aquest govern. Aquest pla és el punt de partida de les actuacions que es duran a terme els propers mesos per assolir els compromisos que avui presentem"
Per millorar el coneixement del comerç cultural de proximitat, el pla inclou també l’elaboració d’un cens d’espais comercials, esdeveniments (fires, mercats, festivals, etc.) i plataformes (associacions, coordinadores, entitats, etc.), la creació de sistemes de cartografia (mapes, atles, etc.) per poder ser desenvolupats en aplicacions informàtiques, la definició de zones d’especial interès, com eixos d’especial densitat i concentració de comerç cultural de proximitat; i l’elaboració d’un calendari de cites de fires i mercats.
Per donar visibilitat a aquests comerços culturals, es crearan itineraris i rutes temàtiques associades a eixos de comerç cultural de proximitat, es senyalitzaran a l’espai públic, s’impulsarà a nivell internacional el comerç cultural de Barcelona, es vincularan aquests comerços a la Nit dels Museus, i es posarà l’accent en la seva contribució al sistema cultural de la ciutat en el desenvolupament del comerç cultural de proximitat al web 2.0. També està previst la incorporació del comerç cultural de proximitat en els àmbits de la marca “Comerç de Qualitat” i la creació de la modalitat “Premi Comerç Cultural de Proximitat” en els Premis “Barcelona, la millor botiga del món”. Els establiments relacionats amb el comerç cultural de proximitat, tots aquells orientats a la producció i comercialització de béns culturals essencials, estan relacionats amb les arts visuals (galeries i comerç especialitzat), arts escèniques (sales de música, teatre i espais de creació), publicacions i mitjans impresos (llibreries), audiovisuals (botigues de discs, videoclubs i cinemes de proximitat), disseny, i artesania.
En el desenvolupament del Pla es comptarà amb la participació del Consell de la Cultura de Barcelona i de les diverses associacions professionals i gremials relacionades amb el Comerç Cultural de Proximitat. Igualment, el seu desplegament formarà part del conjunt de mesures del Pla de Comerç de la ciutat.