40_MNACTEC_Banner-1280x150

Notícies

El Museu Thyssen restaurarà ”Hèrcules en la cort d’Onfalia” de Cranach

El Museu Thyssen restaurarà ”Hèrcules en la cort d’Onfalia” de Cranach
bonart madrid - 22/04/13

L'ambaixador d'Alemanya a Espanya, Reinhard Silberberg i el director gerent del Museu Thyssen-Bornemisza, Evelio Acevedo, han signat el 22 d'abril el conveni que engega el projecte de restauració de l'obra de Hans Cranach Hèrcules en la cort d'Onfalia (1537), subvencionat pel Programa de Patrimoni del Ministeri de Relacions Exteriors d'Alemanya.

Hans Cranach (Wittenberg, c. 1513-Bolonya, 1537), fill de Lucas Cranach el Vell, va ser un artista molt meticulós i interessat sempre pels detalls i la precisió de les pinzellades que, en les seves obres, semblen gairebé dibuixades. Amb l'objectiu de conèixer la seva tècnica en profunditat i respondre a la necessitat real de restaurar aquest oli de la Col·lecció Permanent, el Museu Thyssen-Bornemisza planteja la realització d'aquest projecte d'investigació i restauració.

L'obra presenta actualment alguns problemes en la capa de protecció, a causa de l'oxidació soferta pel vernís al llarg dels anys. Aquesta alteració impedeix apreciar bé els matisos i la qualitat original de la pintura. El craquelat, que és el trencament natural de les diferents capes de pintura aplicades en la taula, presenta també certa inestabilitat a diverses zones. A més, els retocs antics, que es van aplicar en algun moment posterior a la realització del quadre, han canviat el color amb el pas del temps, presentant en l'actualitat una imatge que distorsiona el treball original. Així mateix, resulta imprescindible revisar l'estat en el qual es troba el suport de fusta, ja que en alguna intervenció anterior se li va afegir en el revers un embarrotat, un sistema de reforç format per barres de fusta, col·locades en vertical i horitzontal, que es pensava que podia proporcionar més estabilitat a la taula.

Abans de procedir a la restauració pròpiament aquesta, es realitzaran els corresponents estudis tècnics basats en la presa de macrofotografías, fotografia infraroja, fotografia ultraviolada i radiografies, que permetran conèixer a fons tant els materials emprats com la tècnica de l'artista, i que proporcionaran tota la informació necessària referent a l'estat actual de l'obra per poder emprendre la seva restauració amb total seguretat.

A més, i aprofitant la intervenció, es durà a terme un projecte de conservació preventiva a llarg termini, que preveu la col·locació d'una caixa climàtica que minimitzi els riscos produïts per possibles canvis d'humitat relativa i temperatura, i evitar així en tant que sigui possible els moviments del suport de fusta i que aquests els transmetin, al seu torn, a les capes de pintura.

El tema d'aquesta obra de Cranach, un motiu molt popular en la seva època, ens apropa a un assumpte de gran rellevància també en els nostres dies que ha estat objecte de diversos estudis acadèmics: Hèrcules, el gran heroi grec i símbol de força i virilitat, està obligat a realitzar tasques que, en aquella època, eren exclusives de les dones. Hi ha un clar canvi en la perspectiva de gènere: Onfalia assumeix el paper masculí i Hèrcules, el seu esclau i cec de passió, el femení. La reflexió sobre aquest intercanvi de papers i els estereotips de gènere enriquirà les activitats que acompanyaran el procés de restauració.

L'estudi tècnic es conclourà en un termini de 2 mesos, aproximadament, mentre que la restauració s'estima que es perllongarà durant un període d'entre 4 a 6 mesos. Durant aquest temps, a través d'una microsite i d'uns vídeos que es podran veure en l'hall principal del Museu, els interessats podran seguir l'evolució d'aquesta restauració. Quan es conclogui la intervenció, s'organitzarà un muntatge expositiu per mostrar al públic tot el procés realitzat i els resultats obtinguts. 

thumbnail_Centre Pere Planas nou 2021GC_Banner_TotArreu_Bonart_180x180

Et poden
Interessar
...

GC_Banner_TotArreu_Bonart_817x88